کندانسور هوایی

کندانسورها وسایل انتقال حرارت می باشند که در آنها حرارت بخار مبرد داغ از طریق سطوح لوله ها به عامل تقظیر ( مثلا هوا یا آب ) منتقل شده و در اثر آن بخار مبرد ابتدا تا دمای اشباع سرد و سپس به مایع تبدیل می شود . با وجودی که در بعضی از سیستم های دمای پایین گاهی از آب نمک یا مبردهای انبساط مستقیم به عنوان عامل تقطیر استفاده می کنند ولی در اکثر موارد هوا یا آب و یا ترکیبی از آنها به کار برده می شود. بطور کلی کندانسورها به سه نوع می باشند : ۱- خنک شونده با هوا ۲- خنک شونده با آب ۳- کندانسور تبخیری در کندانسورهای هوایی از هوا به عنوان عامل تقطیر استفاده می کنند در حالی که در کندانسورهای آبی برای تقطیر مبرد از آب استفاده می شود .

کندانسور هوایی چیست

کندانسور هوا خنک (Air Condenser) یا اصطلاحا ایرکولر (Air Cooler) یک واحد کندانس یا خنک کاری سیال در سیستم های صنعتی می باشد . کندانسور هوا خنک یا به عبارت ساده تر کندانسور هوایی یک سیستم خنک کننده سیال (عموما آب) توسط هوا می باشد . در کندانسور هوایی سیالی که قرار است گرمای خود را از دست بدهد این گرما را از طریق هوا به محیط اطراف انتقال می دهد . کندانسور هوایی یا کندانسور هوا خنک در صنعت های مختلف از جمله صنایع پتروشیمی ، صنایع ذوب و نورد فلزات ، صنایع تزریق پلاستیک و غیره بسیار کاربرد دارد . کندانسور هوا خنک به نوعی جایگزین برج خنک کننده مدارباز است با این مزیت که کندانسور هوایی مصرف آب ندارد و سیال درون کندانسور (آب) عموما با مصرف کمی انرژی برق خنک می شود و چون سیکل خنک کاری بسته می باشد هیچگونه رسوبی بر دستگاه های کوره و سایر تجهیزات گرمازا ایجاد نمی نماید .

کندانسور هوایی

انواع کندانسور

1-کندانسور کندانسور هوایی 

۲- کندانسور کندانسور آبی

۳ –  كندانسور مخلوط بخار

دركندانسور هوايي از هوا به عنوان عامل تقطير استفاده مي كنند درحالی که در كندانسورهاي آبي براي تقطير مبرد از آب استفاده مي شود و درکندانسورهایی تبخیری بصورت ترکیبی یعنی هوا و آب مورد استفاده قرار مي گيرد.

نحوه عملکرد کندانسور هوایی

آب یا سیال هدف در کندانسور هوایی توسط یک سیکل مداربسته در داخل یک کویل با تعداد معینی ردیف جریان پیدا می کند . گرمای آب داغ داخل کویل مداربسته توسط هوای تامین شده از فن گرفته می شود و به محیط اطراف انتقال پیدا می کند . فن در سیستم های رادیاتور کندانسور یا کندانسور هوایی به صورت عمودی و اکسیال تیپ (محوری) کوپل مستقیم با موتور می باشد . فن های کندانسورهای هوایی تیپ محوری دمنده هوا را از قسمت بالای فن گارد به سطح کویل هدایت می کنند . هوا در برخورد با کویل کندانسور هوایی تحت زاویه عمود با جریان آب برخورد می کند و به همین دلیل نوع انتقال حرارت CO-Counter Flow یا جریان غیر مخالف می باشد . هوا بعد از برخورد با لایه های مختلف کویل از آب به روش هدایت گرمایی ، گرما جذب می کند و از قسمت زیرین دستگاه هوای گرم خارج می شود .

جريان هوا در يك كندانسور هوايي ممكن است به دو صورت  تامین گردد :

1-تامین هوا درکندانسور هوایی بصورت طبيعي

در صورتي كه درکندانسور هوایی جريان هوا طبيعي باشد، مقدار هواي جريان يافته در كندانسور هوایی كم بوده و سطح تقطير نسبتا بيشتري لازم است همچنین دراين نوع كندانسورهوایی به دليل ظرفيت كم شان فقط در كاربردهاي كوچك مثل يخچالها  وفریزرها ی خانگی مورد استفاده قرار مي گيرند،كندانسورهوایی با جريان طبيعي هوا معمولا از نوع صفحه هاي با لوله اي پرده دار هستند در صورت استفاده از لوله هاي پره دار براي كاهش مقاومت در مقابل جريان آزاد هوا،معمولا پره ها را با فاصله زياد تري نسبت به هم قرار مي دهند،زياد بودن فاصله پره ها درکندانسور هوایی امكان كثيف شدن كندانسورهوایی دراثرگرد وغبار محیط را کاهش را مي دهد.

کندانسور هوایی مهتاب گستر

2-تامین هوا درکندانسور هوایی بوسیله فن یا دمنده

كندانسورهوايي را كه به فن یا دمنده مجهز مي باشند مي توان بر اساس محل نصب شان به دو گروه  تقسیم میکنند :
۱- كندانسورهوایی نصب شده بر روي شاسي
۲- كندانسورهوایی كه دور از كمپرسور نصب مي شوند .

كندانسورهوايي نصب شده بر روي شاسي كندانسورهوایی هستند كه با كمپرسور و محرك آن بر روي شاسي مشتركي نصب شده و جزء مكمل واحد تقطير خنك شونده با هوا مي باشند.

كندانسورهوایی نصب شده در دور از كمپرسور ، معمولا به طور جداگانه و با فاصله از كمپرسور نصب شده و مي توان آن را در داخل يا بيرون فضا قرار داد. در صورتي كه كندانسورهوایی در داخل فضا نصب شده باشد، براي جريان مناسب هواي بيرون از كندانسورهوایی بايستي امكاناتي ايجاد نمود و چنانچه كندانسورهوایی در محل گرمي مثلا زير موتور خانه قرار گرفته باشد بايستي براي رساندن هوا به كندانسورهوایی و تخليه هواي گرم محيط ،كانالهايي مورد استفاده قرار گيرند و چون مقدار هواي لازم زياد مي باشد تنها ، كندانسورهوایی كوچك در داخل فضا قرار مي گيرند.كندانسورهوای واقع در فضاي بيرون، ممكن است بر روي زمين،روي بام يا ديوار نصب شوند اما دراکثر اوقاتکندانسور هوایی را روي پشت بام نصب مي نمايند.

طراحی کندانسور هوایی

طراحی کندانسورهای هوایی معمولا بر اساس دمای ورودی و خروجی سیال در گردش (آب) و همچنین دبی درگردش سیال در داخل کویل مداربسته نیز از فاکتور های مهم طراحی ایرکولر یا درای کولر (کندانسورهوا خنک) می باشد همچنین محل استقرار کندانسور بايد به نحوي صورت گيرد که جريان هوا روي کويل کندانسورهوایی محدود نشود وهمچنین میتوان باتوجه به فضای موجود یکی از سه نوع کندانسور هوایی را که در سه مدل کندانسورهوایی  Vشکل ، کندانسور هوایی افقی و کندانسور هوایی عمودی  میباشند طراحی ودر اختیار شما مشتریان گرامی قرار داد.

کندانسور هوایی

نحوه انتخاب کندانسور هوایی

عوامل متعددی در انتخاب کندانسور هوایی یا کندانسور هوا خنک دخیل می باشد که بطور کلی میتوان به عوامل ذیل اشاره کرد.

1-ظرفیت حرارتی دستگاه : ظرفیت حرارتی یک کندانسور وابسته به میزان دمای ورودی و خروج آب سرد از کندانسور و فلو یا جریان آب طراحی و محاسبه می گردد . ظرفیت حرارتی کندانسور هوایی بر اساس واحد تن تبرید ، کیلووات و بی تی یو بر ساعت بیان می شود .

2-نوع سیال در گردش : نوع سیال در گردش در کندانسور هوایی می تواند آب ، روغن ، اسید و یا هر گونه سیال مشابه باشد به دلیل خشک بودن درای کولر یا کندانسور هوا خنک این سیستم کاربرد بسیاری در زمینه خنک کاری روغن های صنعتی به صورت مستقیم ایفا می کند . همانند روغن ترانس

3-محدودیت فضایی و انتخاب نوع کندانسور هوایی : محدودیت فضای مورد نظر جهت نصب کندانسور هوایی باعث می گردد که  در طراحی کندانسور هوایی از انواع کندانسور هوایی مدل ایستاده و زمینی استفاده کرد . در طراحی مکان هایی که محدودیت ارتفاع طراحی مد نظر می باشد باید دقت نمود که از نوع زمینی استفاده نمود و در مکان هایی که محدودیت های سطحی مطرح باشد از انواع ایستاده باید استفاده نمود .

4-مشخصات اقلیمی دمای محیط :  کندانسور هوایی به دلیل این که از هوای محیط جهت گرفتن گرما از سیال استفاده می کند باید توجه داشت بنابر همین موضوع دمای سیال خروجی از کندانسور هوایی یا کندانسور هواخنک ارتباط بسیار نزدیکی با دمای محسوس و دمای خشک محیط طراحی دارد .

مزایایی استفاده از کندانسور هوایی یا همان کندانسور هوا خنک:

1-حذف مصرف آب خنک کننده درکندانسور هوایی ومعظلات مربوط به آن مانند تامین آب  تازه ،گند زدایی و..

2-طول عمر بالاکندانسور هوایی به علت عدم وجود خورندگی توسط آب

3-قابلیت طراحی وساخت کندانسورهایی هوایی در ظرفیت ها وسایزهای متفاوت

4-باتوجه به نوع طراحی های متفاوت انعطاف پذیری برای نصب در فضای آزاد

تفاوت اصلی کندانسور هوایی با برج خنک کننده :

تفاوت اصلی درای کولر (Dry Cooler) با برج خنک کننده در این است که کندانسور هوایی یا رادیاتور هواخنک تا دمای محسوس محیط قادر به کاهش دمای آب می باشد ولی در برج خنک کننده آب تا دمای مرطوب یا اشباع محیط نیز کاهش می یابد .

بخش های مختلف کندانسور هوایی یا کندانسور هوا خنک

کندانسور هوایی یا کندانسور هواخنک (رادیاتور هوا خنک) از دو بخش اصلی تشکیل می شود .

بخش اول ) کویل فین دار  : این بخش شامل یک عدد کویل فلزی با فین می باشد . کویل فین دار از دو بخش اصلی تشکیل می شود که بخش اول آن لوله (Tube) و بخش دوم آن فین می باشد . وظیفه فین در کویل های مداربسته خشک در کندانسورهای هوایی ایجاد سطح انتقال حرارت بیشتر در سیستم کویل می باشد . ترکیب هندسی فین می تواند با توجه به نوع کاربری آن متفاوت باشد . انواع فین های مورد کاربرد در کویلهای فیندار را می توان در شاخه های زیر دسته بندی کرد :

فین خورشیدی : این فین ها از روی سطح کویل به سمت بیرون اکسپند می شوند . این فین ها را در دسته پرکاربرد ترین فین های مورد استفاده در کویل های فیندار در کندانسورهای هواخنک می شناسند .

فین مثلثی : این فین ها در اطراف کویل بسته می شود و عموما در کندانسورهای چیلر هواخنک مدل V-TYPE به کار برده می شود . دلیل نامگذاری این فین ها بخاطر شکل هندسی مثلثی و هرم شکل آن ها می باشد  . عموما این فین ها از متریال آلومینیوم تولید می شوند .

فین پنچ پره : این فین ها در داخل لوله کارگذاری می شود و سطح داخل لوله را به افزایش می دهد و در انواع کندانسورهای هوایی روغن کاربرد بسیار زیادی دارند  . این فین ها معمولا از متریال آلومینیوم یا گالوانیزه تولید و طراحی می شوند .

فین سینوسی : این مدل فین ها به صورت دوار و حلقوی شکل روی لوله های مسی اکسپند می شود این مدل فین ها در انواع کندانسورهای هوا خنک با فضای زیاد کاربرد دارند و از گرفتگی و رسوب کمتری نسبت به سایر کویلهای فیندار برخوردار هستند .

فین کندانسور هوایی

فین صفحه ای یا فین تیغه ای : این مدل فین ها در کندانسور های هوایی استفاده می شود که دبی آب در گردش کندانسور کم می باشد بنابراین تعداد لوله در ردیف هر کندانسور کاهش یافته و در نتیجه آن فضای بین دو لوله کندانسور افزایش می یابد و از این مدل فین ها در بین این فضا استفاده می شود .

بخش دوم ) سیستم هوادهی : بطور کلی سیستم هوادهی درکندانسور هوایی توسط فن های که برروی کندانسور هوایی نصب شده صورت میکیرد به این شکل که فن هوا راازروی کویل عبور داده وآن راخنک می کند تا سیال درون کویل  حرارت خود را از دست بدهد.درکندانسور هوایی بر خلاف نوع دیکر آن یعنی کندانسور آبی به تجهیزاتی مانند برج خنک کننده نیازی نیست وهوای عبور داده شده توسط فن از روی لوله ها باعث میشود حرارت سیال گرفته شود وبه هوای اتمسفر منتقل شود.

قیمت کندانسور هوایی

تمامی مراحل طراحی و ساخت کندانسور هوایی یا همان کندانسور هواخنک در شرکت ما،مطابق با استاندارهای روز دنیا وبااستفاده از مواد اولیه ، باکیفیت عالی ومتناسب با نیاز های هر پروژه بطور اختصاصی انجام می شود.قیمت کندانسور هوایی یا قیمت کندانسور هوا خنک  بطور مستقیم ازکارخانه و متناسب با نوع متریال مصرفی در کندانسور برآورد می شود  و بدون واسطه دراختیار شما عزیزان قرار می گیرد،کارشناسان فنی ما بعد ازاخذ اطلاعات اولیه از شما مشتریان محترم بهترین قیمت کندانسور هوایی را  متناسب با نوع کاربری و درخواست شما طراحی و تولید می نمایند، مشتریان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت کندانسور هوایی ، مشاوره رایگان در خصوص نحوه انتخاب کندانسور هوایی  و استعلام قیمت و مشخصات فنی کندانسور هواخنک با مهندسین واحد مربوطه شرکت مهتاب گستر ارتباط بگیرید .

محصولات مرتبط :
فن کویل
نازل برج خنک کننده
قطره گیر برج خنک کننده