کاهش دور برج خنک کننده

سیستم کاهش دور در برج خنک کننده ( کاهنده دور ) یکی از متداول ترین نوع انتقال قدرت در سیستم های مرتبط با فن و هوادهی می باشد . تجهیزات متنوعی نیز در صنعت سرمایشی و گرمایشی ارتباط مستقیمی با این سیستم انتقال قدرت و یا کاهش دور قرار دارند که از جمله می توان به اگزاست فن ، بلوور فن ، برج خنک کننده ، هواساز و رادیاتورهای هوا خنک اشاره نمود . در برج های خنک کننده نیروی لازم جهت گردش فن یا پروانه از یک الکتروموتور تامین می گردد. به دلیل کاهش هزینه ها، معمولاً الکتروموتورها دارای دورموتور بالاتر از 950 دور می باشند . در برج های خنک کننده  با ظرفیت پایین ، شاید انتقال این دور به فن به صورت مستقیم (کوپل مستقیم – دایرکت درایو) مشکل ساز نباشد ولی در برج های خنک کننده با ظرفیت های بالاتر ، افزایش این دور باعث صدمات شدید به پره های فن ، بلبرینگ ها و بدنه برج خنک کننده می گردد و نیاز به سیستم کاهنده دور در برج خنک کننده هست سرعت زاویه ای بهینه فن برج خنک کننده با توجه به ظرفیت و قطر آن  در محدود 300 الی 400 دور بر دقیقه تعریف می گردد . بنابراین یکی از مهمترین آیتم های مورد توجه در انتقال قدرت کاهش دور موتور به وسیله یک سیستم کاهنده دور ، به حد مجاز می باشد .

کاهش دور برج خنک کننده

سیستم های کاهش دور در برج خنک کننده به دو دسته تقسیم می شوند :

کاهش دور تسمه ای

کاهش دور برج خنک کننده

سیستم کاهش دور تسمه ای در سیستم کاهش دور تسمه ایی ، کاهش دور از دو پولی با اندازه های مختلف استفاده می شود. چون معمولا دور موتور سیستم هوادهی 1450 دور بردقیقه است ، لازم است با بهره گیری از اصول کاهش دور دورموتور را به 0.25 درصد خود (4/1) کاهش داد . پولی کوچک روی محور الکتروموتور نصب می شود و پولی بزرگ روی بخش هاب فن قرار می گیرد. پولی ها یک یا چند شیار دارند و بوسیله تسمه و به شکل V به یکدیگر متصل می شوند. این سیستم کاهش دور در برج های خنک کننده کوچک تا متوسط و توان مصرفی کم تر از hp 50 دارای کاربرد بسیار مناسب است .

مطلب مفید : برج خنک کننده

در صورت طراحی دقیق، نصب صحیح و نگهداری مناسب، یک سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده سالها بدون مشکل می تواند کار کند.

کاهش دور گیربکسی

کاهنده دور برج خنک کننده

سیستم کاهش دور گیربکسی در برج های خنک کننده که توان مصرفی آن ها بالاست بهتر است از سیستم کاهش دور گیربکسی استفاده شود. حداقل توان جهت استفاده از سیستم گیربکس کاهش دور، hp 5 می باشد. گیربکس نوع هلیکال و دنده ای دارای حداقل افت توان می باشند و به صورت وسیعی در سیستم های انتقال قدرت و کاهش دور برج خنک کننده استفاده می شوند. گیربکس های نوع مارپیچی به صورت محدود در سیستم کاهش دور برج خنک کننده به کار گرفته می شوند. بسته به نسبت کاهش دور ممکن است از گیربکس واحد و یا چند مرحله ای استفاده شود. برای فن های بزرگ که دارای سرعت زاویه ای پایینی هستند و توان مصرفی آنها بیش از hp 75 است، بهتر است از دو گیربکس جهت انتقال قدرت و کاهش دور استفاده شود .

این مطلب رو از دست ندهید : پکینگ اسپلش