مقایسه سیستم گردش و تماس آب و هوایی در برج خنک کننده
تاریخ انتشار : ۲۶ تیر, ۱۳۹۷ / دسته : اخبار

هدف برج خنک کننده در سیستم های مدار باز یا تماس مستقیم ، تماس بین دو سیال آب و هوا به منظور تبخیر ذرات آب و گرفتن گرما از آب و انتقال این گرما به محیط ( هوا ) می باشد.
در این انتقال گرما آب با عمل تبخیر گرما از دست داده و این بخارات متساعد شده در هوا ادغام و به نحوی هوا در این فرآیند رطوبت زنی می شود .
حال برج های خنک کننده بر اساس نوع تماس و زاویه تماس بین آّب و هوای محیط به دو دسته کلی برج های خنک کننده جریان مخالف و برج ها خنک کننده جریان متقاطع تقسیم می شود.
در برج های خنک کننده جریان متقاطع یا کراس فلو جریان هوا از لوور(کرکره ورودی هوا ) که در دو طرف برج خنک کننده به صورت سرتاسری قرار گرفته است وارد مجموعه می شود و تمامی هوای تازه محیط به صورت جریان افقی (کراس) در هر قسمت در تماس با سطح انتقال حرارت (پکینگ مدیا ) و آب قرار می گیرد.
حال آن که در برج های خنک کننده جریان مخالف یا کانترفلو جریان هوا از لوور ها ( کرکره ها ورودی هوا ) در هر چهار طرف برج خنک کننده از قسمت انتهایی پنل یا دیواره بالای تشتک وارد برج خنک کننده می شود و در جریان عمودی (کانتر) و روبه بالا در قسمت سطوح انتقال قدرت یا پکینگ مدیا در تماس با آبی که در جریانی ثقلی در حال ریزش است ، قرار می گیرد.

مهتاب گستر

مقایسه سیستم سرمایشی برج خنک کننده جریان مخالف و جریان متقاطع
1-سیستم پاشش آب: سیستم پاشش آب در برج های جریان مخالف سیستم اسپری آب با نازل ها ی مربع پاش می باشد و آب به صورت قطرات بسیار ریز درآمده و در تماس با هوا قرار می گیرد. حال آنکه در سیستم های سرمایشی جریان متقاطع آب از نازل های اوریفیس به صورت قطره پاش و دایره ای شکل روی سطوح خنک کننده پاشش می کند. این پاشش دایره ای شکل موجب ایجاد فضاهای پرت و خالی به نام وید اسپیس (void space) می گردد که این فضا ها باعث افت راندمان در سیستم های برج ها جریان متقاطع می شود .

سیستم برج خنک کننده

سیستم برج خنک کننده

2-اندازه برج خنک کننده : به دلایل مذکور بالا که اعلام شد و به منظور جبران کمبود فضای مفید سطح تماس در برج های خنک کننده جریان متقاطع ابعاد این برج ها در مقایسه با سیستم های کانتر فلو بزرگتر می باشد .
3-سیستم هوادهی : در برج های کانترفلو عموما طراحی برج خنک کننده به صورت تک سلول (شامل یک فن و یک موتور) می باشد . حال آنکه در برج های جریان متقاطع به دلیل ابعاد مستطیلی شکل سازه برج خنک کننده معمولا به صورت دو یا چند سلول ماژول (به هم پیوسته ) می باشد. این چند سلولی بودن موجب استلزام استفاده حداقل یک دیوایدر(دیوار جدا کننده ) بین دو سلول به منظور جلوگیری از بایپس یا برگشت هوا از کانال فن دیگر می باشد. حتی این دیوایدر نمی تواند موجب جلوگیری از برگشت هوا به کانال فن دیگر به صورت کامل شود .

سیستم برج خنک کننده
4-کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف برق دلیل چند سلولی بودن : در برج های چند سلولی عموما توان مورد نیاز برای هوادهی فن ها از توان مورد نیاز برای تامین هوادهی فن برج تک سلولی بیشتر می باشد . این افزایش توان مصرفی موتور به دلیل کاهش راندمان موتور با توجه به این موضوع که راندمان برآیند توان دو موتور سری از ضرب راندمان های هردو محاسبه می شود که این موضوع به وضوح نشانگر کاهش راندمان در سیستم انتقال قدرت چند سلولی می باشد و این موضوع با افزایش توان قابل رفع می باشد .

برج خنک کننده

مزایا و معایب برج خنک کننده مکعبی

بهینه سازی آب برج خنک کننده