برج خنک کننده اتمسفریک
برج خنک کننده اتمسفریک

برج خنک کن در اصول ترمودینامیکی یک عامل دفع کننده گرما می باشد. گرمای دفع شده از برجهای خنک کننده به اتمسفر محیط اقلیمی انتقال می یابد به همین دلیل کولینگ تاورها را با نام برج خنک کننده اتمسفریک (Atmospheric Cooling Tower) نیز معرفی می نمایند. انواع قدیمی این نوع برجهای خنک کننده با اشکال هذلولی و با ساختار بتنی در بسیاری از نیروگاه های قدیمی مشاهده می شود. انواع برجهای خنک کننده به لحاظ دسته بندی نوع سیستم های هوادهی:

  1. برجهای خنک کننده با جریان هوای آزاد (اتمسفریک)
  2. کولینگ تاورهای با جریان هوای اجباری (شامل سیستم هوادهی فن)

نحوه عملکرد برج خنک کننده اتمسفریک

درون این مدل از سیستم های خنک کاری آب با فشار طبیعی از بالای دستگاه و از درون نازل ها به سمت پایین پاشیده می شود و همزمان بدلیل ارتفاع زیاد کولینگ تاور اتمسفری سیال فرآیندی (آب) در مجاروت هوا (باد خنک منطقه) قرار میگیرد و گرمای خود را به اتمسفر می دهد. مسیر جریان هوا می توان از بالا به سمت پایین و برعکس باشد. هیچ تفاوتی قابل اندازه گیری در مزیت سیستم هوای بالا به پایین و پاین به بالا دیده نشده است.

به دلیل عدم استفاده از قطعات مکانیکی درون این مدل از برجهای خنک کن به آنها کولینگ تاور طبیعی نیز گفته می شود. برجهای خنک کننده اتمسفریک (Atmospheric Cooling Tower) گرمای آزاد شده از جریان آب را توسط جریان آزاد هوا به محیط اطراف انتقال می دهند. در این انتقال گرما از هیچگونه سیستم های هوادهی استفاده نمی شود و هیچگونه مصرف انرژی الکتریکی در این سیستم ها دیده نمی شود. این نوع برج های خنک کننده خود در یک دسته بندی به دو نوع تقسیم می شوند.

برج خنک کننده اتمسفریک

برج خنک کننده اتمسفریک

انواع برج خنک کننده اتمسفریک

  • برج خنک کننده اتمسفریک خشک (درای کولر با جریان آزاد هوا)
  • برجهای خنک کن اتمسفری تر یا مرطوب

برج خنک کننده اتمسفریک خشک

برج های خنک کننده اتمسفریک خشک تحت عنوان واحد ACC (Air Cooler Condenser) در بسیاری از صنایع کشور کاربرد فراوانی دارند. این نوع از برج های خنک کننده اتمسفریک عموما دمای آب را از دمای های بالا به نزدیکی دمای خشک محیط کاهش می دهند. در بسیاری از موارد در مناطقی که اصطلاحا در دیزباد قرار داشته و جریان آزاد هوا بسیار زیاد و با شدت در حال وزیدن می باشد از این سیستم های مداربسته جهت خنک کاری استفاده می شود.

برج خنک کن اتمسفریک مرطوب

برج های خنک کننده اتمسفریک تر یا مرطوب (Wet Atmospheric Cooling Tower) نیز قابلیت کاهش دمای آب تا حتی نزدیکی دمای مرطوب را دارند. در بسیاری از موارد برجهای خنک کننده اتمسفری را در معرض مستقیم نور خورشید قرار نمی دهند تا گرمای خورشید مستقیما به آب و یا جریان هوای نزدیکی برج خنک کننده تاثیر منفی نگذارد. برج های خنک کننده اتمسفریک به دلیل عدم استفاده از سیستم هوادهی منظم دارای دمای آب خروجی نامنظمی در فصول مختلف می باشند و شاید همین عیب بسیار بزرگ آن ها در مقایسه با سایر سیستم های هوادهی اجباری می باشد.

پکینگ برج خنک کننده اتمسفریک

در بسیاری از صنایع کشور از برجهای خنک کننده اتمسفری با جریان طبیعی آزاد هوا استفاده می شود. این نوع برج ها عموما از استراکچر بتنی ساخته شده و دارای یک سیستم پاشش آب کاملا ابتدایی با نازل های کوچک طراحی می شوند. به منظور ایجاد سطح انتقال حرارت در این مدل کولینگ تاور ها بمنظور بالا بردن سطح تماس آب و هوا، از انواع چوب، سبد و پکینگ برج خنک کننده استفاده می شود.

در بسیاری از صنایع کشور که نیازمند طراحی دقیق سیستم تعبیه آب سرد نمی باشند از برج های خنک کننده اتمسفریک استفاده می شود. صنایع تولید سیمان که نیازمند اختلاط آب سرد با سیمان به منظور تولید بتن می باشد یکی از صنایعی است که برجهای خنک کاری اتمسفریک در آن کاربرد فراوانی دارند. در صنایع مختلف دیگری همچون سیستم های اکسترودر و یا تزریق پلاستیک نیز می توان از برجهای خنک کننده اتمسفری گاها استفاده نمود.

شاید بتوان بزگترین مزیت این مدل از سیستم های خنک کاری را استفاده از انرژی باد، عدم استفاده از انرژی برق و عدم نیاز به پروانه یا فن و در نهایت کاهش قیمت تمام شده بیان نمود. بزرگترین عیب این مدل از دستگاه های خنک کاری را می توان در عدم تعیین دقیق دمای هوای خروجی و عدم استفاده بمنظور صنایعی که بعد از برج می بایست از چیلر در کاهش دمای هوا استفاده نمایند، بیان کرد. در حقیقت استفاده از این مدل از سیستم های خنک کاری یعنی کولینگ تاور اتمسفری در صنایع حساس کاری بدون عیب نخواهد بود.

قیمت برج خنک کننده اتمسفریک

قیمت نهایی یک برج خنک کننده اتمسفریک عموما با توجه به نوع استراکچر و متریال مصرفی داخلی اعم از نازل ها، پکینگ ها و ساپورتهای دستگاه تعیین می گردد. معمولا قیمت بهای تمام شده آن 50 الی 70 درصد کمتر از معادل فایبرگلاس و جریان اجباری برآورد می شود. به منظور بررسی دقیق شرایط طراحی و نحوه نصب و بکارگیری این دستگاه با مشاورین شرکت ارتباط برقرار کنید.

مطالب پیشنهادی :
قیمت برج خنک کننده
نحوه نصب برج خنک کننده

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 35 میانگین: 4.8]