پکینگ کولینگ تاور مهتاب گستر

پکینگ برج خنک کننده چیست؟ مهتاب گستر تولید کننده انواع پکینگ

پکینگ برج خنک کننده یکی از مهم‌ترین اجزای کولینگ تاورها به شمار می‌رود. پکینگ کولینگ تاور در طول مدت زمان عمر مفید هر دستگاه، ممکن است بارها نیاز به تعویض داشته باشد. دلیل اصلی آسیب دیدن این پکینگ‌ها البته، به تماس مستمرشان با آب درون برج‌های خنک کن برمی‌گردد. به دلیل همین تماس مستقیم آب در قسمت خروجی نازل‌ها با پکینگ برج خنک کننده، این قطعه باید از طراحی و کیفیت ساخت مناسبی برخوردار باشد.

این شبکه‌ها در مدلهای ضدرسوب (پکینگ اسپلش ضد رسوب) نیز تولید می‌شوند. همچنین با توجه به تولید این فیلینگها در بیش از 10 مدل کاربردی با ویژگی های مختلف، میتوان گفت که پکینگهای برج خنک‌کننده برای تمامی نیازها و کاربری های متنوعی که در دماهای مختلف کار می کنند، ساخته شده است. بنابراین باید انواع قطعه پرکاربرد از مرغوب‌ترین متریال‌های موجود تولید گردد. زیرا یکی از مهم ترین قطعات سیستمهای خنک ساز، بدون شک انواع پکینگ برج خنک کن است.

پکینگ مدیای برج خنک کننده با اشکال مختلف و از متریال متنوعی تولید می‌شود. بنابراین قیمت انواع پکینگ برج خنک کننده بسیار متغیر است. هر چقدر مواد مصرفی در ساخت آن بیشتر و گران‌تر باشد، قیمت پکینگ برج خنک کننده هم افزایش می‌یابد. قیمت پکینگ مدیا بر حسب متر مکعب حجم پکینگ محاسبه می‌شود. حداقل قیمت هر متر مکعب پکینگ حدود 50 دلار و حداکثر قیمت حدود 180 دلار است. خریداران محترم جهت آگاهی از آخرین قیمت پکینگ برج خنک کننده از طریق صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

بررسی نقش پکینگ مدیا در عملکرد برج خنک کننده

نقش پرکن یا پکینگ کولینگ تاور، فراهم کردن یک سطح تماس بزرگ بین «جریان آب» و «جریان هوا» است. این تماس آب و هوا به جهت ایجاد شرایط و بهبود عمل تبخیر و انتقال گرماست.پکینگ، این نقش را با ایجاد صفحات یا سطح های بزرگ در برخورد آب خروجی از نازل، فراهم می‌کند. در حقیقت با ایجاد سطح بزرگی از انتقال حرارت بین آب و هوا در درون انواع پکینگ مدیا و فیلمی، برج‌های خنک کن قادر خواهند بود تا با فضای اشغال بسیار کم، فضای بسیار زیادی جهت انتقال حرارت و تبخیر ایجاد نمایند.

پکینگ برج خنک کننده چیست؟

قطعه پکینگ به عنوان «قلب سیستم برج خنک کننده» همواره مطرح است. زیرا به علت موقعیت قرارگیری و نقش همیشه درگیر آنها با عملیاتی چون: تبخیر، توزیع آب یکنواخت و ایجاد تماس، این قطعات دارای اهمیت غیرقابل انکاری هستند. قطعا به همین دلایل، همواره پکینگ کولینگ تاور در معرض رسوب گذاری قرار دارد. از همین رو انتخاب درست و صحیح در خرید پکینگ برج خنک کننده بسیار واجب است.

البته تعاریف دیگری نیز برای این پکینگ مدیاها وجود دارد. به بیان علمی، پرکن یا فیلینگ برج خنک کن، به منظور ایجاد یک سطح برقراری تماس بلند و وسیع در راستای چگالش و تغلیظ بخار مورد استفاده قرار می گیرد. بدون اینکه محدودیتی برای جریان هوا به وجود بیاورد. نکته جالب این پکینگ‌ها این است بسیار سبک وزن هستند. در صورتی که قادرند فضای تماس قابل توجهی را به منظور انتقال گرما و دما و همچنین تبخیر آب ایجاد کنند.

جنس پکینگ کولینگ تاور

با توجه به اصول طراحی برجهای خنک کننده که بر پایه سطح تماس بین آب و هوا است، کیفیت سطوح ارتباط دهنده بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این سطوح پکینگ مدیا هستند که آب را به جهت انتقال حرارت، در تماس با هوا قرار می دهند. البته کیفیت سطوح پکینگ کولینگ تاور به دو عامل «کیفیت ساخت» و مهمتر از همه «جنس» بستگی دارد. بلـــه، برای صحت این ادعا کافیست به یک مثال ساده رجوع کنیم.

یک مقایسه ساده نشان میدهد که اگر کیفیت ساخت عالی باشد اما جنس پکینگ مدیا ضعیف باشد، به سرعت با از بین رفتن آنها مواجه خواهیم شد. از طرف دیگر اگر جنس پکینگ برج خنک کننده عالی باشد اما کیفیت ساخت ضعیف باشد، ممکن است با کاهش راندمان مواجه شویم. ولی پکینگ ماندگاری خود را برای انجام عملیات های بیشتر حفظ می‌کند.

جنس پکینگ کولینگ تاور پلی پروپیلن

به همین دلیل میتوان گفت که جنس پکینگ کولینگ تاور مهمترین عامل در تعیین کیفیت نهایی است. البته شرکتهای سازنده حرفه‌ای همچون مهتاب گستر، همواره به عالی بودن تمامی فاکتورهای ساخت توجهی ویژه دارند. به طور کلی جنس پکینگ مدیا یکی از سه متریال:

  • پلی پروپیلن (PP)
  • پی وی سی (PVC)
  • و گاهاَ پلی اتیلن (PE)

است که هر کدام دارای ویژگیهای خاص خود هستند. به طور کلی انتخاب دو عامل «نوع جنس» و «نوع پکینگ برج خنک کننده» یک فرآیند راحت نیست؛ چرا که این انتخاب، به دلایل فراوانی از حساسیت بالایی برخوردار است. در همین رابطه بهتر است به نظر یکی از کارشناسان برجسته دنیا استناد کنیم که می‌گوید: “از کار افتادن این شبکه‌ها به معنی از دست دادن کارایی کل سیستم است. پس اگر پکینگ کولینگ تاورتان آسیب دید، موقتاَ با راندمان بالای دستگاه خداحافظی کنید.”

عوامل موثر بر انتخاب جنس پکینگ کولینگ تاور

انتخاب جنس و نوع پکینگ برج خنک کننده یکی از وظایف طراحان کولینگ تاور به شمار میرود. به بیان دقیقتر، حتی انتخاب گام پکینگ و ابعاد آن نیز بر عهده طراح است. اما مجموعاَ این تمامی انتخاب ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارند. به طور اجمالی و مختصر، برخی از این پارامترها به شرح زیر است:

  • دمای آب گرم ورودی به برج. (زیرا که هر یک از انواع پکینگ کولینگ تاور، قابلیت تحمل دمایی متفاوتی دارند).
  • راندمان حرارتی
  • اسیدی یا بازی بودن آب و یا هر سیال دیگر
  • میزان لزجیت سیال
  • میزان سختی آب در گردش (درصد وجود عناصری چون کلسیم و منیزیم در آب که بوجود آورنده‌ی سختی آب هستند.)

بنابراین با توجه به مواردی چون مشخصات محیط مورد استفاده، آنالیز سیال در گردش، و همچنین رنج دمایی این سیال می‌توان با در نظر گرفتن بالاترین راندمان حرارتی، بالاترین عمر مفید و البته بالاترین سطح ویژه، نوع و جنس پکینگ برج خنک کننده را انتخاب نمود تا در طراحی مورد استفاده قرار گیرد.

پیشینه تولید پکینگ برج خنک کننده

انواع پکینگ برج‌های خنک کننده از ابتدا به شکل حرفه ای امروزی خود وجود نداشتند. در واقع در 4 دهه پیش، استفاده از کولینگ تاورهای امروزی رواج نداشت و اکثر این دستگاه‌ها به صورت چوبی و فولادی ساخته میشدند. بالطبع سطوح پرکن نیز عمدتاَ از جنس «چوب» و «فولاد» ساخته میشدند. با گسترش علم و صنعت متریال پلیمر، پکینگ‌ها عمدتاَ از دو جنس «پلی پروپیلن» و «PVC» ساخته شدند. فیلینگ های ساخته شده از این دو جنس، راندمان بسیار بالاتری نسبت به متریالهای قبلی داشتند.

پکینگ چوبی برج خنک کننده

همچنین باید گفت که هریک از مدلهای فیلینگ فیلمی و اسپلش، عمر مناسب، حمل و نقل راحت، قیمت مقرون به صرفه و همچنین امکان تعویض و نصب راحتی دارند. این درحالیست که پکینگهای از چوب اشباع، دارای هیچیک از مزایای عنوان شده نیستند. همچنین مدلهای فولادی نیز که دائماَ در کولینگ تاور و در مجاورت آب قرار داشتند، دائماَ با خطر زنگ زدگی روبرو بودند. در نتیجه استفاده از پکینگهای فولادی و چوبی به مرور زمان منسوخ شد.

انواع پکینگ برج خنک کننده

انواع پکینگ برج خنک کننده بسته به نوع مکانیزم و کاربری در تیپ های مختلفی عرضه می‌گردد. البته این تقسیم بندی تا حدود زیادی به نوع طراحی انجام شده توسط تولید کننده نیز بستگی دارد. به طور کلی انواع پکینگ کولینگ تاور در دو نوع پکینگ فیلمی (پکینگ آبشاری) و نوع اسپلش (SPLASH PACKNIG) طراحی و تولید می‌شود. هر کدام از این دو نوع کلی، دارای مدلهای دیگری نیز هستند که در ادامه به بررسی ویژگی‌هایشان خواهیم پرداخت.

پکینگ فیلمی یا آبشاری

پکینگ فیلمی یکی از مدلهایی است که به واسطه ویژگیهای خاص خود، بسیار پرمصرف است. هدف اصلی ساخت این مدل پکینگهای کولینگ تاور، «ایجاد سطح انتقال حرارت بوسیله‎‌ی ایجاد لایه‌ها یا فیلم های نازک آب است. نمونه فیلمی پکینگ‌ها از صفحات مورب مواج از متریال PVC یا PP (پلی پروپیلن) با ضخامت هایی بین 400 تا 500 میکرون تشکیل شده‌اند.

پکینگ فیلمی یا آبشاری

این صفحات با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده در فاصله‌های معینی کنار یکدیگر قرار میگیرند. فواصلی در حدود 12 تا 21 میلی متر. همچنین در بحث اتصالات فیلینگ فیلمی باید گفت که این ورقها با چسب و جوش پلاستیک ثابت شده و متصل میگردند. شیت ها یا ورق های پلیمری با متریال پلی پروپیلن PP و یا پلی وینیل کلرید PVC از جمله متریال های مرغوب پرکاربرد در ساخت این مدل پکینگ برج خنک کننده است.

البته پکینگ برج خنک‌کن فیلمی از جنس PVC به راحتی قابلیت برش کاری در ابعاد مورد نیاز کارفرمایان را دارند. گرچه که تنها تا 65 درجه سانتیگراد تحمل دمایی دارند. برای اینکه بهترین عملکرد برای پکینگهای فیلمی فراهم گردد، بایستی از این نوع فیلینگ در آبهای باکیفیت در چرخه استفاده شود. زیرا امکان رسوب پذیری در پکینگ فیلمی در شرایط استفاده در آب سخت، زیاد است. همچنین باید گفت که این نوع پرکن ها در کولینگ تاور گرد (مخروطی) عملکردی عالی دارند.

نحوه عملکرد پکینگ کولینگ تاور فیلمی

آب در گذر از سطح این مدل پکینگ برج خنک کن به صورت فیلم (لایه نازکی از آب) در می آید. به همین دلیل به آن پکینگ مدیا فیلمی می گویند. هنگامی که آب توسط اسپرینکلر هدها روی سطوح پرکن پاشیده میشود، لایه ای (فیلمی) از آب ایجاد میشود. ایجاد این لایه موجب میشود که به دلیل افزایش سطح هوازدگی، مقدار تبخیر نیز بیشتر میشود. در نتیجه راندمان کاری بیشتر میشود و خنک کاری آب با قدرت بیشتری انجام میگیرد. نهایتاَ آب در گردش در بخش تشتک (پایین برج) جمع شده و از طریق یک پمپ به سیستم تبادل گرما منتقل می‌گردد.

cooling tower fill - packing

با توجه به اینکه در هنگام حرکت آب به سمت پایین در پکینگ فیلمی هیچ نوع برخوردی و قطره قطره شدنی وجود ندارد. بنابراین توزیع آب قبل ریزش بروی پکینگ در نوع فیلمی بسیار مهم است. بدین صورت که باید توزیع آب توسط اسپرینکلرهدها به صورت یکنواخت باشد. اگر قسمتی از پکینگ‌ها خشک بماند و آب بروی آن پاشیده نشود، موجب فرار هوا میگردد. در این صورت است که کاهش راندمان برج خنک کننده مشاهده خواهد شد. ورق های انواع پکینگ کولینگ تاور فیلمی به صورت چین دار و زنبوری فرم داده می‌شود. دلیل فرم دادن در پکینگ فیلمی این است که در مسیر جریان هوا و آب اغتشاش ایجاد کرده و تماس بهتری برقرار کند.

کاربردهای پکینگ فیلمی

در تنوع موارد استفاده از پکینگ فیلمی می توان به کاربرد در انواع برج های خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف اشاره نمود. برجهای خنکسازی که در صنایع کاغذ، فولاد، شکر، صنایع غذایی، شیمیایی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها به کار میروند. همچنین از پکینگ کولینگ تاور فیلمی در انواع سیستم های تهویه و به منظور ارتقاء راندمان برج های خنک کننده قدیمی استفاده میشود. به طور نسبی میتوان گفت که غالب برجهای خنک کننده جریان مخالف از این نوع پرکن بهره می گیرند. 

همچنین نصف کولینگ تاورهای جریان متقاطع موجود در عرصه صنعت نیز از پکینگهای فیلمی استفاده میکنند. بایستی اشاره کرد که از فیلینگ ها، در سیستم های تبخیری و اسکرابر (برج اسید) نیز استفاده میشود. چه در نوع فیلمی و چه در نوع پکینگ اسپلش.همچنین از فیلینگ‌های آبشاری در موارد دیگری همچون استخرهای پرورش ماهی و آبزیان و پاکسازی گازهای گلخانه ای، تولید آب داغ با تماس مستقیم، استفاده از پکینگ آبشاری در تولید اکسیژن درون استخرهای هوادهی، تصفیه و گندزدایی آب و فاضلاب و فیلتراسیون بیولوژیکی، در سطوح گاهاَ کم و یا گاهاَ گسترده استفاده می‌شود.

انواع پکینگ فیلمی برج خنک کننده

از پکینگ در برجهای خنک کننده برای ارائه یک سطح بلند برای چگالش و تغلیظ بخار بدون محدود کردن جریان هوا استفاده می‌شود. اساس کار تمام انواع پرکن‌ها، افزایش سطح تماس آب و هوا است. در این نوع از پرکن ها، آب بصورت یک لایه نازک از سطح پکینگ‌ها عبور می‌کند. فیلینگ فیلمی به پکینگ غشایی، سلولی و آبشاری و لانه زنبوری نیز معروف است. به لحاظ ساختار و شکل هندسی که تعیین کننده مدل پکینگ فیلمی است، انواع پرکن‌های فیلمی به قرار زیر است:

  • پکینگ بلوکی

پکینگ فیلمی بلوکی بصورت بلوکهای پلاستیکی مستطیلی و دایره ای قابل ارائه است. این نوع پرکن در گام های 12، 14، 16، 19، 23 و 27 میلیمتر ساخته میشود. همچنین هر یک از گامهای عنوان شده، با متریال PP و PVC قابل تولید هستند. البته این نوع پکینگ می تواند ساخت آلمان نیز باشد که بسیار باکیفیت است. فیلینگ های بلوکی فیلمی به لحاظ ساختار با ساختار بلوکی نت اسپلش دارای شباهت هستند. این مدل سطوح پرکن به راحتی قابلیت برشکاری دارند. از همین رو با خرید مدلهای بلوکی، کارفرمایان هیچگونه نگرانی از بابت برش برای استانداردهای دستگاه کولینگ تاور نخواهند داشت.

پکینگ برج خنک کننده گام 19

  • پکینگ شانه تخم مرغی

پکینگ شانه تخم مرغی در برج های جریان متقاطع استفاده می‌گردد. فیلینگ های شانه تخم مرغی متشکل از چند صفحه شورون است و توسط دکمه به واسطه چسب یا فشار بهم متصل می گردند. فیلینگ شانه تخم مرغی گام ۲۴ (XF24) به شدت برای برجهای کراس فلو مناسب هستند. صنایع مختلف خصوصا نیروگاه‌ها و سیستمهای تهویه کاربرد فراوانی دارد. پکینگ دستگاه‌های ابارا (EBARA) را می توان با این نوع پرکن درون برج خنک کننده جایگزین کرد. گام مناسب این پکینگ، سبب عبور راحت جریان هوا به همراه راندمان حرارتی مناسب میگردد.

پکینگ شانه تخم مرغی کولینگ تاور

این نوع فیلینگ دارای مزایای متعددی است. از جمله ویژگی های پکینگ شانه تخم مرغی میتوان به قابلیت استفاده در آبهای با کیفیت متوسط و کم، امکان شستشو و پاکسازی مناسب، ماندگاری قابل توجه و نصب و اجرای آسان اشاره داشت. همچنین میتوان گفت که مقاومت دمایی و شیمیایی بسیار ویژه ای دارند. پکینگ برج خنک کننده شانه تخم مرغی گام 24 امکان استفاده در صنایع مختلفی همچون پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و موارد تهویه مطبوع و هواسازی را داراست.

  • فیلینگ فیلمی موشکی

پرکن‌های فیلمی موشکی با اسامی پکینگ عمودی یا آلمانی نیز شناخته می‌شوند. این نوع پرکن دارای کانال های ریزش آب عمودی است. به همین دلیل ساختار میزان رسوب پذیری آنها بسیار پایین است. سطح ویژه پکینگ فیلمی موشکی 150M2/m3 و دارای راندمان ترمودینامیکی بالایی است. ضخامت ورقهای این نوع فیلینگ میتواند 400 میکرون،  450 میکرون و 500 میکرون باشد.

پکینگ موشکی برج خنک کننده

ابعاد پکینگ مدیا فیلمی

ابعاد استاندارد هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی از متریال PVC پی وی سی برابر است با: 300 * 300 * 1200 میلی متر. همچنین مدل‌های فیلمی را می توان به صورت چند ردیف بر روی هم قرارداد. در این حالت ارتفاع این نوع پکینگ کولینگ تاور 60 یا 90 سانتیمتر است. به عبارتی دو یا سه ردیف پکینگ مدیا در برج‌های خنک‌کننده فایبرگلاس قابل چیدمان است.

  • فاصله ورق ها

عمده پکینگ مدیای فیلمی دارای فاصله ورق 3.4 اینچ یا ۱۹ میلی متر هستند. این فاصله در عین آن که سطح انتقال حرارت خوبی جهت عبور هوا ایجاد می‌کند، کمتر دچار گرفتگی نیز می‌شود. در واقع میتوان گفت که چنانچه فاصله ورقها در پکینگ برج خنک کننده فیلمی از میزان گفته شده (3 و 4 دهم اینچ) کمتر طراحی شود، موجب ایجاد رسوب پذیری و رشد جلبک میگردد. این اتفاق موجب میشود راندمان کولینگ واتر به شدت کاهش یابد. به طور کلی انواع پکینگ برج خنک کننده فیلمی در گام های مختلفی تولید میشوند. در ادامه به بررسی گام های مختلفی فیلینگ فیلمی خواهیم پرداخت.

منظور از گام پکینگ چیست؟

گام پکینگ حد فاصل بین صفحات داخل آن است. بنابراین هرچه گام پکینگ کولینگ تاور کمتر باشد، سطح ویژه انتقال حرارت بیشتر می‌شود و تعداد صفحات انتقال حرارت بیشتری درحجم معین می توان جمع اوری کرد. ولی این گام به لحاظ انسداد در بین صفحات، از یک حد معینی نباید پایین تر شود. زیرا که بعد از مدتی صفحات انتقال حرارت مسدود می‌شود و برج خنک کننده کارایی لازم را نخواهد داشت.

جالب است بدانید به هر اندازه که عدد گام سطوح پرکن فیلمی بیشتر شود، به همان اندازه فاصله لایه‌های (ورق) مورب نیز افزایش است. در نتیجه پکینگ برج خنک کننده از سطح ویژه کمتری برخوردار خواهد شد. این نتایج نشان می‌دهد که کم شدن گام پکینگ کولینگ تاور فیلمی، موجب افزایش سطح انتقال گرما میان هوا و سیال (آب) میشود. البته بحث رسوب پذیری را نیز بایستی به شدت در نظر بگیرید. زیرا اگر گام فیلینگ فیلمی از حدود مجاز خیلی کمتر باشد، سریعاَ گرفتگی و مسدود شدگی و البته رسوب پذیری کولینگ تاور اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که در بیشتر پروژه‌ها، محدودیت فضای کولینگ تاور یک عامل اساسی در طراحی است. بنابراین طراحان با در نظر گرفتن دیگر پارامترها به دنبال اجرای پکینگ برج خنک کننده با سطح ویژه بیشتری هستند.

  • پکینگ کولینگ تاور گام 12

به طور کلی از پکینگ گام 12 در شرایط محدود کاری و بسته به نوع کاربری، استفاده میشود. ساخت پکینگ‌های آبشاری و فیلمی در ضخامتهای متفاوتی انجام میگردد. از جمله رایجترین ضخامتهای تولیدی صفحه‌ها یا ورقه‌ها، میتوان به 400 میکرون،  450 میکرون و 500 میکرون اشاره نمود. از جمله کاربردهای این نوع پکینگ برج خنک کننده میتوان به استفاده در تاورهای خنکساز، اسکرابرهای مایع و گاز و همچنین تصفیه فاضلاب اشاره نمود.

پکینگ برج خنک کننده گام 19

در تمامی گام ها، مدلهای پی وی سی تا 60 و مدلهای از جنس پروپیلن تا دمای 80 درجه سانتیگراد، قبالیت تحمل دمایی را دارند. پکینگ کولینگ تاور این گام به مانند گام 19، دارای ساختار بلوکی است. سطوح خنک کننده گام 12 دارای سطح ویژه ای برابر با 240 متر مربع بر مترمکعب هستند.

  • فیلینگ گام 14 کولینگ تاور

طبق نظر کارشناسان، بالاترین میزان راندمان کاری به پکینگ گام 14 تعلق دارد. در واقع فیلینگ کولینگ تاور گام 14 یعنی این که فاصله هریک از ورقها یا صفحات 14 میلی متر است. سطح ویژه این مدل برابر با 270 متر مربع بر متر مکعب است. گام 14 فیلینگ فیلمی یکی از پرکاربرد ترین سطوح خنک کننده است. عمدتاَ در اکثر کولینگ تاورها از گام های 14 و 19 استفاده میشود.

فیلینگ گام 14 برج خنک کننده

همانطور که عنوان شد، به فاصله بین ورق ها گام نیز می گویند. اگر فاصله دو شیت هر بلوک پکینگ مدیا فیلمی کمتر از 19 میلی متر باشد، نسبت به آب با سختی بالا حساس خواهد بود. در نتیجه پکینگ برج خنک کننده به سرعت دچار گرفتگی خواهد شد. جلبک ها، سختی ها و رسوب در بین دو ورق نشسته و موجب گرفتگی پکینگ در برج ها خواهند شد. از همین رو راندمان کولینگ تاور کاهش پیدا می‌کند. این مشکل رسوب پذیری، حتی میتواند سبب فشار بر روی الکترموتور و خاموشی برج خنک کننده شود.

  • پکینگ گام 19

هم به دلیل ابعاد و هم به دلیل رسوب پذیری مقداری کمتر، شاید بتوان گفت که پکینگ برج خنک کننده گام 19 پراستفاده ترین پرکن فیلمی است. همچنین قیمت این گام نیز بسیار مناسب است. این گستردگی کاربردهای فیلینگ گام 19 تا به حدی است که در انواع:

  1. برج‌های خنک کن مکعبی
  2. کولینگ تاورهای هیبریدی
  3. برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی یا گرد
  4. و همچنین برجهای خنکسازی سلولی

قابلیت کاربرد دارند. سطح ویژه پکینگ گام 19 برابر با 150 متر مربع بر متر مکعب است.

پکینگ گام 19 فیلمی

بد نیست بدانید که ورقهای فیلمی گام 19 با ضخامتهای 450 میکرون شده و ساختار بلوکی را تشکیل می دهند. کار اتصال 15 ورق تشکیل دهنده‌ی ساختار بلوکی این گام، با نوعی جوش خاص انجام میشود. البته که نصب این پکینگ‌ها نیاز به نصب ساپورتهای نگهدارنده دارد. به همین منظور ساپورتهای نگهدارنده فیلینگ گام 19 بایستی با فاصله‌های تقریباَ 600 میلیمتری نصب شوند. همچنین بهتر است عرض (پهنا) این ساپورتها، 50 میلیمتر باشد.

  • پکینگ برج خنک کننده فیلمی گام 23 و 30

به طورکلی انواع پکینگ فیلمی گام 12، گام 14، گام 19، گام 23 و گام 30 از جمله پراستفاده ترین فیلینگ های کولینگ تاورها محسوب میشود. فیلینگهای گام 23، 25، 27 و 30 عمدتاَ  در سیستم های تصفیه خانه فاضلاب، به منظور رشد باکتریهای مفید به کار گرفته میشوند. به مانند تمامی دیگر گام های پکینگ برج خنک کننده، فیلینگ های گام 23، 25 و 30 نیز از متریالهای پلی پروپیلن و پی وی سی (PVC) و تولید می‌شوند. متریالهایی که هریک دارای خواص منحصر به فرد خود هستند.

مزایای پکینگ کولینگ تاور فیلمی

پکینگ فیلمی دارای مزایای گسترده ای است. از جمله مزایای استفاده از این نوع پکینگ‌ها درون برج خنک‌کننده میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. قابلیت استفاده در انواع کولینگ تاور جریان متقاطع و جریان مخالف را دارند.
  2. امکان نصب سریع و راحتی را دارا هستند.
  3. در عین اینکه ابعاد نسبتاَ کوچکی دارند، بازدهی و راندمان بسیار گسترده ای دارند. راندمانی بیشتر از فیلینگ های اسپلش.
  4. پکینگ برج خنک کننده فیلمی، قیمت مناسبی دارد.
  5. امکان تولید در بلوک های متنوعی برای این نوع پکینگ وجود دارد.
  6. در گام های مختلف و قیمتهای متنوعی تولید میشوند.
  7. مقاوم در برابر عوامل شيميایی موجود در آب
  8. تحمل دمایی تا 50 درجه سانتیگراد
  9. تا 3 الی 4 سال، در صورت نگهداری و شستشوی مناسب قابلیت استفاده دارند.

جنس پرکن برج خنک کننده فیلمی

پکینگ‌های آبشاری به لحاظ جنس، عمدتاَ از دو متریال مشخص ساخته میشوند:

  • PVC (پی وی سی)

ساخت این مدل پکینگ فیلمی برج خنک کننده بسیار رایج است. زیرا از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است. ولی باید به این نکته نیز اشاره نمود که شکنندگی پکینگهای کولینگ تاور از جنس pvc بسیار زیاد است. در نتیجه در مقابل رسوب گرفتگی، کمترین مقاومت ممکن را داشته و خرد می‌شوند!

  • pp (پلی پروپیلن)

ساخت پکینگ برج خنک کننده از جنس پلی پروپیلن، چه در نوع فیلمی و چه اسپلش، با یک دنیا محبوبیت و تقاضای خرید همراه است. به طور کلی متریال پلی پروپیلن خاصیتهای بسیار جذاب، کارا و قدرتمندی دارد. در نتیجه این خواص را در هنگام ساخت پکینگ کولینگ تاور پلی پروپیلنی، به این قطعات انتقال می‌دهد. از مقاومت رسوبی و ضربه ای و سبکی گرفته تا انعطاف ویژه و تحمل دما و فشارهای بالا!

پکینگ اسپلش (SPLASH PACKING)

واژه لاتین «SPLASH» به معنای پاشش قطرات ریز است. نحوه عملکرد این نوع فیلینگ نیز برگرفته از همین نام است. بدین شکل که در پکینگ کولینگ تاور اسپلش، قطرات آبی که از سیستم توزیع آب سرازیر میشود، پس از برخورد با این صفحات پرکن تغییر مسیرهای متفاوتی می‌دهد و در واقع در جهات مختلفی شروع به جهش می‌کند. همین انحراف جهت سبب ریزتر شدن قطرات آب در حجم بیشتری میشود.

پکینگ کولینگ تاور اسپلش

ریز شدن قطرات آب در پکینگ اسپلش دو ویژگی مهم دارد:

  1. ریز شدن قطرات آب خارج شدن از اسپرینکلر هد موجب ایجاد سطح تماس بیشتری میان هوا و آب میگردد. از همین رو راندمان برج خنک کننده افزایش پیدا خواهد کرد.
  2. همچنین اینکه پکینگ اسپلش خاصیت ضد رسوبی خود را مدیون همین ویژگی میداند؛ چرا که ریز شدن قطرات آب در این مدل، موجب میشود که فضای بیشتری زیر پوشش آب قرار بگیرد. در نتیجه تشکیل رسوب به شدت کمتر شود.

البته پکینگ برج خنک کننده اسپلش دارای ویژگی مهم دیگری نیز است. این مدل پرکن تشکیل یافته از «میله‌های پلاستیکی» و «سطوح» است. از همین رو در اثر «تکرار مداوم برخورد قطرات ریز آب با میله‌های پلاستیکی»، مدت زمان تماس و ارتباط هوا و آب زیاد میشود. در نتیجه:

  1. قطرات آب پایینتر می آیند و با افزایش دفعات تماس با میله‌های پلاستیکی، خنک می‌شوند.
  2. همچنین در اثر افزایش برخورد قطرات آب و میله‌های پلاستیکی پکینگ برج خنک کننده، فضای بسیار کمتری برای ایجاد رسوب وجود خواهد داشت. در نتیجه یا به کل رسوب تشکیل نمی‌شود. و یا اگرهم رسوب پذیری پکینگ کولینگ تاور اتفاق بیفتد، چندان حجیم و بزرگ نخواهد بود.

انواع پکینگ اسپلش کولینگ تاور

اساس تقسیم بندی پکینگ برج خنک کننده اسپلش بر مبنای «چگونگی و نحوه تماس سطوح فیلینگ و قطرات سیال» است. بر همین اساس پکینگ‌های اسپلش در 6 تیپ ساختاری و عملکردی تقسیم بندی میشوند:

  1. نت اسپلش (Net Splash)
  2. تیوب اسپلش (TUBE SPLASH PACKING)
  3. توربو اسپلش (Turbo Splash)
  4. پکینگ برج خنک کننده اسپلش بار (Bar spalsh fill)
  5. گرید اسپلش (Grid Splash)
  6. و رندوم اسپلش یا پال رینگ (Random Splash fill)

در ادامه به بررسی هر یک از این مدلهای پکینگ برج خنک کننده اسپلش خواهیم پرداخت.

پکینگ نت اسپلش (net splash packing)

پکینگ کولینگ تاور اسپلش نت به واسطه ساختار بلوکی خود، به نام پکینگ اسپلش بلوکی نیز شناخته میشود. ابعاد تولید این نوع فیلینگ به ترتیب در اندازه‌های 100، 30 و 30 سانتی متر طول، عرض و ارتفاع است. اجزای پکینگ اسپلش نت به صورت نر و مادگی (پیم) به یکدیگر متصل هستند. عمدتاَ این مدلها در دو جنس پلی پروپیلن و یا پلی اتیلن و با صفحاتی به هم چسبیده، ساخته شده و به بازار ارائه میشوند. که البته مدلهای اسپلش نت PP (پلی پروپیلن) دارای محبوبیت گسترده تری است. ذکر این نکته نیز جالب است که مدلهای پروپیلنی نیز دارای درصد کمی پلی اتیلن هستند.

پکینگ نت اسپلش کولینگ تاور

اما نکته اساسی در رابطه با پکینگ برج خنک کننده اسپلش نت این است که فیلینگ اسپلش نت قطعاَ محبوب ترین عضو خانواده پکینگ برج خنک کننده اسپلش (SPLASH) محسوب میشود. گرچه که به لحاظ ظاهری شبیه مدلهای فیلمی است. همچنین بهتر است اینگونه عنوان شود که از مزایای اسپلش نت هرچه بگوییم کم است!

مزایای پکینگ برج خنک کننده اسپلش نت

مدل اسپلش نت دارای مزایای بیشمار زیادیست که موجب محبوبیت شدید این نوع پکینگ در بازار شده است. به طور خلاصه برخی از مزایای پرکن‌های اسپلش نت (splash net fill) عبارتند از:

  1. خاصیت ضد رسوبی ویژه
  2. تحمل دمایی بالا تا 90 الی 95 درجه سانتیگراد. (به راحتی و بدون تغییر حالت صفحات پرکن)
  3. ساخته شده با استانداردهای بالای جهانی
  4. مقاومت ویژه در برابر ضربه و سایش
  5. افت فشار بسیار کمی دارند.
  6. نصب و اجرای راحت به دلیل خاصیت ساختاری بلوکی و سبکی وزن
  7. سهولت در تعویض پکینگ اسپلش نت با توجه به مدل ساخت بلوکی آن
  8. مقاومت شیمیایی فوق العاده. (به دلیل ایستادگی ویژه در برابر انواع سیالات قلیایی و اسیدی، به راحتی قابلیت شستشوی پرفشار و همچنین اسید شویی برای این مدل پکینگ برج خنک کننده وجود دارد.)
  9. قابلیت شستشو و تمیز سازی کامل
  10. کم بودن هزینه‌های حمل و نقل این نوع پرکن
  11. بالاترین میزان ماندگاری و طول عمر در میان خانواده پکینگهای اسپلش
  12. کارایی عالی در آبهای سخت و آلوده
  13. سطح ویژه این مدل بین 120 تا 180 متر مربع در متر مکعب است.

حالا شاید بتوان بهتر درک کرد که چرا به این نوع پکینگ برج خنک کننده، لقب «سطان پکینگ‌های اسپلش» را داده اند!

فیلینگ نت اسپلش برج خنک کننده

پکینگ تیوب اسپلش (Tube splash fill)

فیلینگ تیوب اسپلش با نام پکینگ لوله ای نیز شناخته میشود. پکینگ کولینگ تاور تیوب اسپلش را میتوان در زمره‌ی فیلینگ های منسوخ شده به شمار آورد. زیرا در کنار مزایای بسیار گسترده ای که دارند، دارای معایب های شدیداَ دردسر سازی نیز هستند!! به طور کلی معایبی چون: «مستعد بودن و ضعف شدید در مقابل رسوب گذاری»، «وزن نسبتاَ زیاد» و «سخت و طولانی بودن فرآیند نصب و تعویض پکینگ تیوب اسپلش»، موجب شده است که استفاده از این نوع پرکن در برج خنک کننده به کمترین میزان خود برسد.

tube splash پکینگ تیوب اسپلش

عمدتاَ فیلینگ های تیوب اسپلش از جنس پلی پروپیلن و در ابعاد  50*50*50 تولید میشوند. همچنین پوشال داخلی این نوع پرکن‌ها را میتوان از متریالهایی چون: pvc، پلی استر و پلی اتیلن ساخت. نکته مهم در ساخت این نوع پکینگ برج خنک کننده، ضخامت بین 800 تا 1200 میکرونی و البته فواصل معین بین پکینگها است. به یان شکل که ساپورتهای نگهدارنده بایستی در فاصله‌های معین 600 میلی متری قرار بگیرند و به هیچ عنوان نباید فاصله از این مقدار کمتر شود و صفحات پرکن تیوب اسپلش به هم نزدیکتر شوند.

مزایای پکینگ کولینگ تاور تیوب اسپلش

البته در کنار وجود چندین عیب، این نوع پکینگ کولینگ تاور دارای مزایای گسترده ای نیز هستند:

  1. خنک کاری بسیار قوی و باکیفیت تر از دیگر مدلهای پکینگ برج خنک کننده اسپلش. (بوسیله افزایش سطح و مدت تماس هوا و آب)
  2. افت کارایی بسیار کم
  3. امکان شستشو به روش اسید شویی و فشارهای آب بالا
  4. قابلیت نصب در انواع کولینگ تاور بتنی و جریان متقاطع
  5. کمترین میزان استهلاک قطعات (تشتک، بلودان و…) به دلیل میزان تبخیر بسیار پایین
  6. طول عمر مناسب این نوع پکینگ برج خنک کننده
  7. ایستادگی ویژه در برابر ضربه، اثرات شیمیایی و همچنین مقاومت مکانیکی
  8. تحمل دمایی قابل توجه. (تا 120 درجه سانتی گراد در شرایط غیرمعمول و 80 تا 90 درجه در حالت عادی)
  9. فوق العاده کاربردی در آبهای با سختی زیاد

پکینگ توربو اسپلش برج خنک کننده

در طراحی پکینگ برج خنک کننده توربو اسپلش از دو حالت شکلی الهام گرفته شده است. به عبارتی شباهت های بلوکی آن شبیه به ساختار بلوکی نت اسپلش است و ساختار استوانه ای توربو اسپلش نیز شبیه به مدل پال رینگ است. در برج خنک کننده، ارتفاع تیغه‌های روی هم قرار گرفته‌ی توربو اسپلش، میتواند حتی تا 1.5 متر نیز باشد. همچنین به دلیل عدم استفاده از چسب برای اتصالات ورقه‌های این نوع پکینگ، فیلینگ‌های توربو اسپلش از مقاومت ویژه ای در برابر رسوب گذاری برخوردار است. ناگفته نماند دلیل دیگر محبوبیت این مدل پرکن، بهره گیری از متریال پروپیلن ضدحریق در ساخت آنهاست.

پکینگ برج خنک کننده توربو اسپلش

نحوه عملکرد پکینگ کولینگ تاور توربو اسپلش

تیغه‌های یک تکه‌ی پکینگ برج خنک کننده توربو اسپلش بر روی اسپیسرهای معینی نصب شده است. در حقیقت برخورد آب چرخه با همین تیغه‌ها، سبب به حرکت در آمدن سیال به سمت زیرین کولینگ تاور میشود. نهایتاَ سیال (چه آب باشد و چه هر سیال دیگری) به صورت چندین لایه با تیغه‌های پکینگ توربو اسپلش برخورد کرده و بدین ترتیب سیال خنک میشود. این نوع فیلینگ شدیداَ برای استفاده در آبهای با سختی زیاد پیشنهاد میشود.

مزایای پکینگ توربو اسپلش

از جمله مزایای متعدد پکینگ برج خنک کننده توربو اسپلش میتوان به مواردی زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت دمایی بالا و خاصیت ضدرسوبی ویژه به دلیل ساخت از جنس پلی پروپیلن ضدحریق
  2. مقاومت دمایی تا 80 درجه سانتی گراد در شرایط معمول
  3. افت فشار بسیار ناچیزی دارد.
  4. طول عمر قابل قبول
  5. سرعت نصب و راه اندازی ویژه
  6. امکان اسید شویی (و دیگر روش های شستشو) به سادگی هرچه تمامتر!
  7. مقاومت ساختاری و عملکردی ویژه پکینگ توربو اسپلش
  8. عملکرد بسیار مطلوب در آبهای شدیداَ بی کیفیت
  9. افزایش کارایی در صورت استفاده از دستگاه‌های جانبی همچون سختی گیر. (در موارد استفاده در آبهای بی کیفیت و سخت)
  10. راندمان بالا در انتقال داغی و حرارت و همچنین انتقال جرم
  11. قابلیت استفاده از پکینگ توربو اسپلش در صنایع سنگین با آبهای شدیداَ سخت. (کارخانجات نورد لوله، ذوب آهن، صنعت فولاد)
  12. امکان استفاده در صنایع غذایی (کارخانه‌های رب سازی، روغن سازی، تولید شکر و قند و…)
  13. قابلیت بکارگیری در صنایع نیمه سنگین با آبهای با سختی بالا (ساخت کنستانتره و تولید کاغذ و…)

turbo splash packing fill

پکینگ اسپلش بار (Splash bar fill)

پکینگ برج خنک کننده اسپلش بار خاص ترین مدل فیلینگهای اسپلش محسوب میشود. ظاهر خاص پکینگ‌های اسپلش بار بر مبنای مقطع نیم دایره و یا عمدتاَ V شکل طراحی شده و با کمک گرفتن از کلمپ ها، این سطوح از سطح فوقانی کولینگ تاور آویزان میگردند. این نوع پرکن عمدتاَ از جنسهای PVC و پلی پروپیلن ساخته میشوند. همچنین باید گفت که دلیل اصلی استفاده از پکینگ‌های اسپلش بار، عملکرد قابل قبول در برابر آبهای آلوده و با سختی زیاد است.

پکینگ تیوب اسپلش برج خنک کننده

البته این نوع پکینگ کولینگ تاور به دو دلیل عمده کمتر مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. سطح ویژه: اول آنکه سطح ویژه پکینگ برج خنک کننده اسپلش بار کم است. به همین دلیل نسبت به دیگر مدلهای اسپلش بار از راندمان کاری کمتری برخوردار است.
  2. نوع نصب: اشکال دیگر فیلینگ اسپلش بار را نیز میتوان به نوع نصب زمانبر، خاص، پردردسر، حساس و البته پرهزینه‌ی این نوع سطوح خنک کاری نسبت داد. در نتیجه عمدتاَ این مدل پکینگ برج خنک‌کن مورد نظر کارفرمایان نیست؛ گرچه که مزایای ویژه ای نیز دارند.

مزایای پکینگ اسپلش بار

همانطور که عنوان شد، این نوع پکینگ کولینگ تاور دارای مزایای قابل توجهی نیز است. از مزایای ویژه این نوع پکینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فیلینگ اسپلش بار نوع طراحی خاص خود را دارد. از همین رو دارای راندمان انتقال جرم و انتقال حرارتی کمتری است. ولی این روند انتقال با حداقل افت فشار در مسیر گذر جریانهای هوا همراه خواهد بود.
  2. امکان بکارگیری به عنوان پکینگ برج خنک کننده در هر دو مدل کراس فلو و کانتر فلو
  3. طول عمر قابل قبول
  4. قدرتمند برای بکارگیری در چرخه آبهای شدیداَ سخت و بسیار کثیف. در نتیجه قدرت مقابله ویژه ای را در برابر رسوب پذیری از خود نشان می‌دهد.
  5. به دلیل ساخت اکثر قطعات اسپلش بار از پلی پروپیلن، این نوع پرکن دارای قدرت مکانیکی و عدم شکنندگی بالاییست.
  6. به هیچ عنوان هیچگونه مقاومت خاصی را در برابر عبور راحت جریان هوا ایجاد نمی‌کند.
  7. شستشوی سهل و راحت؛ چه به روش اسید شویی و چه با مدلهای شستشوی پرفشار

پکینگ تیوب اسپلش tube splash

کاربردهای پکینگ برج خنک کننده اسپلش بار

به بیان ساده، در هر خط تولید و صنعتی که نیاز به وجود پکینگهایی با قدرت مقابله با رسوب و تحمل سختی و آلودگی بالای آب احساس شود، میتوان از پکینگ اسپلش بار استفاده نمود. از جمله صنایع مطرحی که از این نوع پکینگ برج خنک کننده استفاده می کنند، عبارتند از:

  1. کارخانجات نساجی و ریسندگی
  2. تولید رب گوجه فرنگی و انواع سس
  3. صنایع غذایی مربوط به میوه و طعم های آن
  4. استفاده از پکینگ اسپلش بار در نیروگاه‌های برق بزرگ کشور
  5. صنایع نورد فولاد و ذوب آهن
  6. تولید فرآورده‌های قندی (قند و شکر)
  7. کارگاه‌های ریخته گری و قابل گیری
  8. شرکتهای رنگسازی و ساخت کاغذ چاپی
  9. شرکتهای سازنده روغن های غذایی

پکینگ گرید اسپلش (Grid splash fill)

پکینگ برج خنک کننده گرید اسپلش را میتوان در واقع به عنوان جایگزین فیلینگ های چوبی قدیمی محسوب نمود. در حقیقت عمده شهرت گرید اسپلش نیز به همین دلیل است. البته که ساختار شبکه‌ای خاصی نیز دارند. این مدل فیلینگ به شدت عملکرد مطلوبی در آبهای سخت، فاضلابی و به شدت کثیف دارد. مشخصاَ بخش عمده ای از این قدرت کارایی در آبهای سخت را میتوان به نوع سیستم خنک کاری جریان ناهمسو و البته ساختار باز پکینگ اسپلش ها مربوط دانست.

پکینگ کولینگ تاور گرید اسپلش

ساختار تولید پکینگ کولینگ تاور گرید اسپلش

پکینگ گرید اسپلش کولینگ تاور، متشکل از تعدادی شبکه یا گرید است. جالب است بدانید که این شبکه‌ها از جنس ABS یا پلی پروپیلن خشک ساخته میشوند. ارتفاع هر یک از قطعات پکینگ گرید اسپلش تا 120 سانتی متر هم میتواند باشد. قرارگیری این شبکه‌ها در کنار هم بایستی به صورت کاملاَ منظم و در فواثل یکسان و معینی باشد. مقاومت شیمیایی و نوع طراحی این نوع پکینگ مدیا موجب شده تا ذرات و کثیفی های موجود در آب آلوده‌ی در چرخه (روغن، چربی های موجود درآب و یا حتی گل و لای موجود در آب)، تاثیر بسیار کمی در گرفتگی و ایجاد رسوب در این پکینگ‌ها داشته باشد.

grid splash packing cooling tower

ریشه ایتالیایی طراحی این سطوح خنک کننده این ذهنیت را بوجود می آورد که شاید به مانند معماری ایتالیایی، همه چیز بی نقض باشد. اما باید گفت پکینگ کولینگ تاور گرید اسپلش دارای معایبی نیز است. در حقیقت راندمان این نوع فیلینگ ها به شدت پایین و ضعیف است. به گونه ای که سطح تبادل حرارتی گرید اسپلش ها، در حدود یک سوم پکینگ فیلمی است و این یعنی اینکه روی راندمان بالای پرکن شبکه ای حساب باز نکنید!! سطح تبادل حرارتی این نوع پکینگ برج خنک کننده، به طور تقریبی از 65 الی 75 متر مربع بر متر مکعب خواهد بود.

مزایای پکینگ گرید اسپلش

پکینگ کولینگ تاور اسپلش گرید، برای استفاده در محیط های صنعتی به شدت دارای محبوبیت است. مزایای متعدد انواع فیلینگ گرید اسپلش به شرح زیر است:

  1. سیستم خنک کاری خاص (جریان ناهمسو)
  2. عملکرد عالی در آبهای در چرخه‌ی با سختی و آلودگی بالا
  3. نحمل دمایی فوق العاده بالا تا میزان 120 درجه سانتی گراد. (بدون اینکه ساختار شبکه ای آن دچار دفرمگی شود)
  4. سبکی وزن و در نتیجه سهولت در نصب، راه اندازی و حتی تعویض پکینگ
  5. قدرت تحمل شیمیایی بالا در برابر اسیدها و سیالات قلیایی
  6. فیلینگ اسپلش شبکه ای، جایگزینی عالی برای سیستم های تصفیه فاضلاب پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها محسوب میشود. زیرا از دیدگاه اقتصادی، راه اندازی سیستمهای تصفیه فاضلاب برای شرکت های پتروشیمی مقرون به صرفه نیستند.
  7. به دلیل ساختار باز و شبکه ای، به شدت در برابر مسدود شدن و گرفتگی مقاوم است. این نوع پکینگ برج خنک کننده، به واسطه‌ی حفره‌های بزرگ و بازی که دارند، جریان هوا و آب را به راحتی از خود عبور می دهند.
  8. قابلیت شستشوی بسیار راحت و از بین برندن رسوب با عملیات پاکسازی
  9. قابلیت بکارگیری در انواع صنایع سنگین، نیمه سنگین و صنایع غذایی. (پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های قالب گیری، فولاد، روغن سازی و…)
  10. امکان بکارگیری از این نوع پکینگ برج خنک کننده در انواع کولینگ تاورهای صنعتی

پکینگ رندوم اسپلش (رینگ پال)

پکینگ برج خنک کننده رندوم اسپلش (random splash fill) از یک سیستم توزیع آب خاص و نامعین (رندوم) بهره می برد. بدین ترتیب که قطرات آب پس از برخورد با این سطوح خنک کننده، تغییر جهت داده و مسیرهای رندوم یا تصادفی را برای حرکت انتخاب می کنند. قطعات رندوم اسپلش در واقع شبیه به استوانه‌های کوچکی هستند. از همین رو به این سطوح پرکن، «فیلینگ استوانه ای» یا «پکینگ رینگ پال» هم گفته میشود. جالب است بدانید که این قطعات استوانه ای در داخل یک محفظه شبیه به توری، در درون برجهای خنک کن قرار میگیرند. دررواقع تعداد زیاد و نحوه قرارگیری نامنظم قطعات استوانه ای، موجب میشود که سیال پس از برخورد با آن، به حرکت در جهات مختلف دربیاید.

پکینگ رندوم اسپلش یا پکینگ پال رینگ

ویژگیهای پکینگ برج خنک کننده رندوم اسپلش

این نوع پکینگ کولینگ تاور، غالباَ عملکرد ضد رسوبی ویژه ای را از خود نشان می دهند. زیرا که در ساخت پکینگ رندوم اسپلش (random splash fill)، غالباً از پلی پروپیلن R220 استفاده میشود. هر کدام از قطعات استکانی این مدل با قطر 1، 2 یا 3 اینچ تولید میشود که در دو قسمت دارای 6 پره (مجموعاَ 12 پره) است. ارتفاع قطعات رندوم اسپلش نیز در حدود 2 الی 7 سانتی متر است. به لحاظ کاربردی، این سطوح خنک کننده عمدتاَ در برجهای خنک کننده جریان مخالف و همچنین جریان متقاطع مورد استفاده قرار میگیرند.

سطح تبادل حرارت در پکینگ رینگ پال بین 110 تا 170 مترمربع بر متر مکعب تخمین زده شده است. نکته ای که نشان میدهد این نوع پکینگ برج خنک کننده در میان خانواده اسپلش ها، دارای وضعیت نرمالی است. البته به مانند تمامی مدلهای اسپلش، از راندمان به مراتب کمتری نسبت به انواع مدلهای فیلمی برخوردار خواهد بود. اما خاصیت عدم رسوب پذیری و طول عمر آن بسیار چشمگیر است.

مزایای پکینگ رندوم اسپلش یا پال رینگ

  1. پکینگ رندوم اسپلش نیز به مانند همنوعان خود از داشتن مزایای گسترده ای سود می برد. برخی از این مزایای ویژه عبارت است از:
  2. ماندگاری بالا و درصد رسوب پذیری بسیار پایین
  3. نصب و حمل و نقل آسان و ساده
  4. عبور راحت آب از قطعات استوانه ای پکینگ رندوم اسپلش (random splash fill)
  5. مقاومت ویژه در برابر سیالات قلیایی و مواد اسیدیپکینگ برج خنک کننده رندوم اسپلش
  6. شستشوی راحت و بی دردسر این نوع پکینگ برج خنک کننده. (به وسیله روشهای شستشوی واترجت و اسیدشویی)
  7. قابلیت تحمل دمایی بالا تا دمای 85 درجه سانتی گراد
  8. لایه‌های ورق رندوم اسپلش فاقذ روش های معمول اتصال جوشی و یا با چسب است.
  9. تعویض پکینگ برج ختک کننده در این مدل به راحتی صورت می پذیرد.

مقایسه پکینگ اسپلش و فیلمی

کار مقایسه پکینگ کولینگ تاور اسپلش و فیلمی را میتوان از چند جهت مورد بررسی قرار داد:

  1. پکینگ فیلمی در مقایسه با فیلینگ های اسپلش از راندمان تبخیر بسیار بیشتری برخوردار است.
  2. البته میزان رسوب پذیری در مدل فیلمی یا آبشاری بسیار زیاد است. به همین دلیل بهتر است که برای آبهای با سختی بالا و آبهای آلوده از پکینگ ضد رسوب اسپلش استفاده شود. به خصوص مدل اسپلش نت که خاصیت رسوب ناپذیری ویژه ای دارد.
  3. به یاد داشته باشید که استفاده از پکینگهای فیلمی در آبهای با سختی بیش از ۱۵۰ توصیه نمیشود!
  4. سطوح خنک کننده آبشاری در انواع و اندازه‌های مختلف حفره‌ها (گام های متفاوت) تولید میشوند.
  5. پکینگ برج خنک کننده پی وی سی بخصوص دارای راندمان بسیار گسترده ای است. البته که رسوب پذیری و شکنندگی مدلهای PVC بسیار زیاد است!
  6. افت فشار هوا در مدلهای فیلمی زیاد است. این در حالیست که فیلینگ های اسپلش عمدتاَ افت فشار بسیار کمی دارند.
  7. طول عمر و ماندگاری در پکینگ کولینگ تاور بسیار بیشتر از پرکن فیلمی یا آبشاری است.

مقایسه پکینگ کولینگ تاور pvc با پلی پروپیلن

به طور کلی مقایسه بین این دو مدل پکینگ برج خنک کننده از چند جهت قابل بررسی است:

  1. پکینگ PVC در مقایسه با مدل پلی پروپیلن (pp) دارای سطح ویژه بالاتری است. (به سطح موثر صفحات یا ورق های انتقال حرارت در واحد حجم سطح ویژه می گویند).
  2. با توجه به گام پکینگ برج خنک کننده جنس PVC (از رنج 12 میل تا 19 میل)، سطح ویژه‌ی این فیلینگ ها از 70 تا 300 متر مربع بر متر مکعب متغیر است.
  3. به لحاظ عدم رسوب پذیری، فیلینگ های پلی پروپیلنی از وضعیت شدیداَ مناسبتری برخوردار هستند. این متریالها به طور کلی خاصیت ضدرسوبی ویژه ای دارند.
  4. همچنین به لحاظ مقاومت در برابر شکنندگی و تابش آفتاب نیز پکینگهای pp در مقایسه با نوع pvc از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار هستند.
  5. بخشی از دلیل این امر را میتوان به اتصالات این دو نوع متریال مربوط دانست. پکینگ مدیاهایی که از جنس پلی پروپیلن هستند، به صورت جوش حرارتی متصل میشوند. در نتیجه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما صفحات پکینگ مدیا از جنس پلی وینیل کلرید PVC با صورت چسبی به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل مقاومت کمتری خواهند داشت.
  6. پکینگ کولینگ تاور جنس PVC در برابر عوامل شیمیایی، الکلی، اسیدها، روغن ها، چربیها و مواد بیولوژیک بسیار بادوام هستند. همچنین آرایش هندسی موجود در سطح این نوع پرکن‌ها ها موجب افزایش میزان تبخیر، کاهش افت فشار و کاهش مقاومت هوا برای انتقال بیشتر حرارت و رطوبت مي گردد. این نوع پکینگ مدیاهای برج خنک کننده قابل بازیافت نیز هستند.

هدف از طراحی پکینگ برج خنک کننده چیست؟

هدف از طراحی پکینگ برج خنک کننده دو عامل کلی «افزایش راندمان دستگاه به واسطه عدم رسوب پذیری» و «کاهش مصرف آب در چرخه تولید» است. این فیلینگها سطح وسیعی را جهت انتقال حرارت مستقیم بین آب و هوا در سیستم های مدارباز و یا برج مداربسته هیبریدی فراهم می کنند. موقعیت محل قرارگیری پکینگ مدیا در برج‌های خنک کن، پایین تر از سیستم توزیع آب (نازل یا اسپرینکلر) و بالاتر از تشتک یا مخزن ذخیره آب است.

پکینگ مدیا فیلمی

پارامترهای اصلی در طراحی و ساخت پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده دارای آنچنان اهمیتی در سیستم های کولینگ واتر است که از آن به عنوان قلب این سیستم های خنک کننده یاد می کنند. درواقع پکینگ کولینگ تاور با ایجاد سطح مناسب تماس میان آب و هوا:

  1. هم به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کند.
  2. و هم در حفظ و افزایش راندمان برج شدیداَ موثر است.

پس انتخاب بهترین نوع پکینگ برای برج خنک کننده، یکی از تخصصی ترین امور در طراحی این سیستمهای خنکساز است. البته که این امر با یک کارشناسی و آنالیز حرفه ای و همه جانبه از سوی کارشناسان شرکت مهتاب گستر انجام میگیرد. اما به طور اجمالی فاکتورهای اصلی در ساخت پکینگ کولینگ تاور عبارتند از:

  1. کیفیت آب. (آیا ملاک استفاده، آب سالم و بدون مشکل است یا آب آلوده و با سختی بالا؟!)
  2. میزان آلودگی های آب
  3. میزان سختی آب در چرخه تولید
  4. تحمل دمایی. (میزان دمای نرمالی که میتواند پکینگ تحمل کند؛ بدون آنکه دفرمه شده و تغییر شکل ظاهری دهد)
  5. نوع صنعت (کارگاهی یا کارخانه ای و بسته به سه نوع حالت: صنایع سنگین، سبک و نیمه سنگین)
  6. درصد افت فشار استاتیکی
  7. قابلیت شستشو (در صورت رسوب پذیری و مسدود شدگی، پکینگ برج خنک کننده این امکان را داشته باشد که با شستشوهایی نظیر: اسیدشویی یا شستشو با واترجت ها، خرد و شکسته نشود. و عاری از رسوبات و گرفتگی ها شود.)
  8. میزان مقاومت در برابر مواد و سیالات خورنده اسیدی و قلیایی. (متریالهای پلی پروپیلن و پلی اتیلن دارای مقاومت به مراتب بالاتری هستند.)
  9. میزان سطح مفید در واحد حجم
  10. میزان ایستادگی متریال پکینگ کولینگ تاور در برابر اشعه ماوراء بنفش

طراحی و تولید پکینگ کولینگ تاور مهتاب گستر

سطح ویژه اسمی پکینگ برج خنک کننده

آیا تا به حال با عبارت سطح ویژه اسمی پکینگ برج خنک کن برخورد نموده اید؟ در حقیقت سطح ویژه اسمی در پکینگ کولینگ تاور به سطحی گفته می‌شود که: صفحات فیلینگ ها در حالت کلی در حجم معین از چیدمان، بین جریان آب و هوا ایجاد می کنند. این در حالی است که سطح ویژه موثر یا واقعی در اصل سطحی از پکینگ مدیا است که در تماس با آب قرار می گیرد. در بیانی دیگر فرض کنید که پکینگ کولینگ تاور با گام 14 از تعداد 20 صفحه در هر بلوک با مساحت کلی 200 متر مربع در هر مترمکعب تشکیل شده است و انها را در برج های خنک کن چیدمان کرده ایم.

پس از پاشش آب بر روی پکینگ‌ها مشاهده میکنیم که در اکثر مواقع قسمت هایی از سطوح این پکینگ‌ها در برج های خنک کن تحت پوشش مستقیم آب قرار نمی گیرد. یعنی به عبارتی به میزان کافی خیس نمی‌شود. به قسمت هایی که آب در جریان ریزش خود از بالا به پایین برروی آن ها قرار نمی گیرد، سطح فضای خالی و پرت گفته می‌شود. همچنین در اصطلاح مهندسی، این فضاهای پرت Void Space نامیده میشود. بنابراین در هنگامی طراحی و انتخاب نوع پکینگ کولینگ تاور دقت کنید که این نوع پکینگ از چه سطح ویژه ی موثری برخوردار است. به عبارتی میتوان گفت که سطح ویژه اسمی را در اصول طراحی خود در نظر نگیرید.

انواع  پکینگ کولینگ تاور بر مبنای سطح مفید در واحد حجم

تقسیم بندی انواع پکینگ برج خنک کننده بر مبنای «سطح مفید در واحد حجم» به دو گونه کلی است:

  1. پکینگ نامرتب (نامنظم)
  2. و مدل مرتب (منظم)

هر کدام از این دو نوع پرکن دارای ویژگیها و البته معایب خاص هستند. در ادامه به بررسی اجمالی این دو نوع خواهیم پرداخت.

پکینگ مرتب (فیلینگ منظم)

هر دو نوع این پرکن ها به افزایش راندمان برجهای خنک کننده (cooling tower) منجر میشود. البته که پکینگ مرتب روش گرانتری نسبت به پرکن های نامرتب محسوب میشود. در نتیجه به همین دلیل از سوی کارفرمایان، معمولاَ کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. ساختار این نوع پکینگ برج خنک کننده همانگونه که از اسمشان نیز پیداست، دارای انسجام ظاهری بیشتری است. درواقع اینگونه پرکن دارای شبکه منظمی از پوشالهایی است که قادر است سطح مطلوبی را به منظور ریزش و پاشش آب در برج خنک کننده فراهم کند.

پکینگ نامرتب (فیلینگ نامنظم)

پکینگ نامرتب دارای محبوبیت و تقاضای بیشتری است. در واقع این مدل پکینگ برج خنک کننده به واسطه‌ی دارا بودن مزایایی همچون:

  1. سبکی وزن
  2. ضریب انتقال حرارت بالاتر
  3. قدرت ویژه
  4. قدرت تقطیر زیاد
  5. بازدهی بهینه و خاص
  6. توان جذب ویژه

افزایش قابل توجه راندمان کاری را برای سیستم های کولینگ تاور به ارمغان می آورد. همچنین همانگونه که عنوان شد، این نوع فیلینگ یا پرکن، شیوه ای ارزانتر نسبت به پکینگهای مرتب است. چنانچه قصد خرید و تعویض سطوح خنک کننده درون برج خنک کن خود را دارید با کارشناس مربوطه شرکت لینک شوید و اطلاعات لازم در ارتباط با پکینگ مورد نظر خود را کسب نمایید. سپس میتوانید با خیالی آسوده، اقدام به خرید نمایید.

پکینگ اسپلش ضد رسوب چیست؟

پکینگ‌های ضد رسوب به چندین مدل از فیلینگ های مدل اسپلش گفته میشود که شاید معروفترین و محبوبترین نوع پکینگ ضد رسوب، «نت اسپلش» باشد. به طور کلی مهمترین ویژگی پکینگ ضد رسوبی، حالت غیر صاف رویه‌ی آن است. در حقیقت طراحی سطوح پرکن برج خنک کننده ضدرسوب به شکل غیرصاف و غیرصیقلی، سبب میشود که هیچگونه مواد و رسوبی در هنگام ته نشینی، در این سطوح خنک کننده باقی نماند.

پکینگ برج خنک کننده

از جمله مزایای این نوع پکینگ برج خنک کننده ضدرسوب میتوان گفت که به شدت منعطف بوده و طول عمر بالایی دارند. همچنین در شرایط خاص تحمل دمایی تا 120 درجه سانتیگراد را با افت فشار بسیار پایین دارند. قابلیت ضدسایشی، مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی، اجرا و راه اندازی راحت، نگهداری غیرپیچیده، سهولت در حمل و انتقال و… نیز از دیگر ویژگیهای پکینگ کولینگ تاور ضدرسوب است.

در آب سخت از چه نوع پکینگ کولینگ تاور استفاده کنیم؟!

در پاسخ به این سوال، میتوان یک مقایسه میان پکینگ فیلمی و اسپلش ضد رسوبی مطرح نمود. تصور میکنیم که در پروژه ای با آب شدیداَ سخت (TDS بالا) در برج خنکساز روبرو هستیم. چنانچه از پرکن‌های فیلمی گام 12 استفاده کنیم، بازدهی کولینگ تاور به شدت بالا می رود. زیرا در میان تمام فیلینگها، پکینگ گام 12 بیشترین میزان سطح مفید تبخیر را داراست. اما این بازدهی بالا چندان ادامه دار نخواهد بود و با رسوب پذیری این سطوح توسط املاح کلسیم و منیزیم موجود در آبهای سخت، عملاَ راندمان دستگاه به شدت افت می‌کند. حتی چنانچه اقدام به تعویض پکینگ برج خنک کننده نکنید، ممکن است ظرف 2 تا 4 ماه، ظرفیت خنک کاری دستگاه به پایینتر از 40 درصد ظرفیت از پیش طراحی شده برسد!!

بنابراین رجوع به انواع پکینگ ضد رسوب در چنین آبهایی میتواند گره گشا باشد. مثلاَ با توجه به ویژگیهای ضدرسوبی گسترده مدل نت اسپلش، این نوع فیلینگ میتواند انتخاب مناسبی برای آبهای با سختی بالا باشد. در نظر داشته باشید که در صورت گرفتگی پکینگ فیلمی گام 12 میتوانید به اسیشویی و شستشو روی بیاورید. البته در صورتی که از جنس PVC باشد، احتمالاَ طاقت اسیدشویی را نخواهد داشت و خرد خواهد شد.

همچنین در صورت استفاده از پکینگ فیلمی در آبهای با آلودگی و سختی زیاد، مرتباَ این سطوح دچار گرفتگی خواهند شد. بنابراین همواره بایستی به وقت و انرژی مداومی را صرف شستشو یا تعویض آنها کنید. علاوه بر زمانبر بودن، تعویض سطوح پرکن همواره هزینه بردار نیز خواهد بود. مجموع همه‌ی این عوامل نشان میدهد که چنانچه در آبهای با سختی بالا از پکینگ کولینگ تاور مناسب استفاده نکنید، هم زمان و هم سرمایه‌هایتان را از دست میدهید و هم به روند مستمر تولید، ضربه خواهید زد!

قیمت پکینگ برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کن عموما براساس دو واحد شمارش تعیین می‌گردد:

  1. حالت اول قیمت پکینگ کولینگ تاور بر اساس هر بلوکی محاسبه و عنوان می‌گردد.
  2. و در حالت دوم نیز قیمت پکینگ برج خنک کننده بر اساس متر مکعب تعیین می‌گردد.

بد نیست بدانید که اگر قرار باشد قیمت پکینگ مدیا بر اساس بلوک تعیین گردد، بایستی توجه نمود که ابعاد بلوک فیلینگ برج خنک‌کننده در حالت استاندارد و در بیشتر تیپ های تولیدی معادل 30*30*120 سانتی متر است. حال اگر مطابق نیاز ابعاد دیگری مد نظر قرار گیرد، مقدار مورد نظر از قالب فوق برش خواهد خورد. لذا پرت یا مازاد برش مورد نظر از بلوک نیز به همین روش روی قیمت کل محاسبه خواهد شد. البته اگر گلیه بلوک ها از ابعاد معین و بخش پذیری نسبت به یک بلوک واحد برخوردار باشد، این پرت و یا مازاد برش به حداقل خود خواهد رسید.

قیمت پکینگ مدیا برج خنک کننده

بطور کلی قیمت پکینگ برج خنک کننده با توجه به پارامترهایی همچون:

  1. نوع کاربرد
  2. حجم مورد نیاز
  3. سطح ویژه. (افزایش یا کاهش تراکم ورقه‌ها که گام نیز نامیده می‌شود. مجموعاَ به هر میزان که سطح ویژه بیشتر شود، بر قیمت پکینگ برج حنک کننده نیز افزوده میشود.)
  4. ابعاد برش
  5. کیفیت مواد اولیه
  6. و متریال کاربردی جهت تولید

تعیین می‌گردد. همچنین در نظر داشته باشید که بسته به نوع تاور خنکساز، در حدود 10 الی 20% قیمت کلی برج خنک کننده مربوط به پکینگ کولینگ تاور است. به همین جهت در انتخاب فیلینگها نهایت دقت را داشته باشید تا متحمل هزینه کردهای بیشتری نشوید.

قیمت ویژه پکینگ کولینگ تاور

به منظور بهینه سازی و معتدل سازی قیمت پکینگ برج خنک کننده، شرکت مهتاب گستر کلیه عملیاتهای: برشکاری، طراحی و محاسبه پکینگ مدیا مورد نیاز تمامی سازندگان برج خنک کننده خارجی و داخلی را به صورت رایگان انجام خواهد داد. نکته قابل توجه این موضوع این است که تعویض پکینگ مدیا با توجه به نوع طراحی شرکت سازنده برج خنک کننده رنج متنوعی از انواع آن را شامل خواهد شد. خبر خوب آنجاست که شرکت مهتاب گستر با تکیه بر دانش فنی مهندسین خود، این رنج وسیع را تحت پوشش  تولید و تامین خود قرار داده است.

تأثیر مواد اولیه بر تعیین قیمت پکینگ مدیا

در بسیاری از موارد شاهد این مسئله هستیم که کارفرمایان در راستای کاهش هزینه‌های تولید، به سراغ پکینگهایی با قیمت بسیار پایین می روند. اما این پکینگ‌های کولینگ تاور دارای چه ویژگی هایی هستند؟ در حقیقت استفاده از ماده اولیه گرانول و همچنین استفاده از مواد بازیافتی در ساخت پکینگ برج خنک کننده، میتواند قیمت نهایی این محصولات را کاهش دهد. اما به همان میزان نیز از کیفیت آنها کاسته خواهد شد.

در واقع با این روش ساخت، پکینگ‌ها عمر به شدت کمتری را خواهند داشت و دوباره هزینه‌های تعویض به سراغ کارفرمایان خواهد آمد. همچنین بایستی بدانید که استفاده از پرکن های بی کیفیت در دستگاه میتواند موجب آسیب دیدن الکتروموتور، کاهش راندمان برج و استهلاک دیگر قطعات نیز شود. بنابراین استفاده از مواد بازیافتی و ضایعاتی، شاید در دیدگاه اول موجب ایجاد محصولی با قیمت کم شود. ولی مضرات آن در دراز مدت بسیار میتواند زیانبار باشد!!

پکینگ برج خنک کننده

شرکت مهتاب گستر همواره به اعتبار ویژه خود در این حوزه اندیشیده است. از همین رو هیچگاه به استفاده از این نوع مواد بی کیفیت روی نخواهد آورد و تضمین تولید محصولات باکیفیت را به صاحبان صنایع داده است تا با خیالی آسوده به خرید پکینگ کولینگ تاور و سایر تجهیزات حوزه آب و فاضلاب بپردازند. البته به یاد داشته باشید قیمت پکینگ برج خنک کننده تنها با موارد عنوان شده تعیین نمی‌گردد. بلکه موارد کوچکتری از جمله نوع چسبهایی که در اتصال ورق های PVC به کار می رود. نوع افزودنی های بکار رفته در ساخت ورق های پکینگ برج خنک کننده نیز در تعیین قیمت فیلینگ ها موثرند.

آیا پکینگ برج خنک کننده یک قطعه مصرفی است؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت: بله. پکینگ کولینگ تاور یک قطعه مصرفی به شمار می آید. و بسته به میزان و نوع کارکرد و نوع خود فیلینگ، طول عمر محدودی دارند. بنابراین پس از اتمام طول عمر پکینگ برج خنک کننه، پیشنهاد میشود که نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت راندمان دستگاه به شدت کاهش یافته و ممکن است که به قطعات دیگر برج نیز آسیب برسد.

پکینگ شانه تخم مرغی pvc کولینگ تاور

گاهاَ برخی از کارفرمایان پس از اتمام طول عمر پکینگ خنک کننده (cooling tower fill)، همچنان با شستشوهای مداوم در صدد استفاده چندباره از آن هستند. بایستی بدانید که این کار به دلایل عنوان شده اشتباه است و بهترین راه موجود، همان تعویض پکینگ است. زیرا سلامت برج خنک کننده باید در اولویت صاحبان صنایع باشد.

خرید پکینگ برج خنک کننده

در خرید پکینگ برج خنک کننده بایستی به پارامترهای مختلفی توجه داشت تا بهترین راندمان و نتیجه ممکن به دست بیاید. از جمله پارامترهای موثر بر انتخاب پرکن سیستمهای خنک ساز میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نوع برج خنک کننده
  2. متریال به کار رفته در پکینگ برج خنک کننده
  3. درصد لزج بودن پساب یا سیال موجود در چرخه
  4. میزان راندمان حرارتی و گرمایی دستگاه
  5. درصد سختی آب
  6. میزان احتمال رسوب پذیری پکینگ
  7. درصد قلیایی و اسیدی بودن یا بازی بودن آب و یا هر سیال دیگر
  8. درصد آلودگی و سختی آب موجود در چرخه صنعت
  9. دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده. (لازم است که به میزان تحمل دمایی پکینگ فیلمی یا اسپلش توجه داشته باشید)

البته پیشنهاد میشود پیش از خرید پکینگ برج خنک کننده، حتماَ با مشاوران و کارشناسان برجسته شرکت مهتاب گستر تماس حاصل نموده و آخرین اطلاعات مربوط به یک خرید موفق را دریافت نمایید. به یاد داشته باشید که با دریافت مشاوره‌های تخصصی، میتوانید از متحمل شدن ضررهای هنگفت جلوگیری نمایید.

*** برای بازدید از سایز انواع تولیدات پکینگ برج خنک کننده به کاتالوگ شرکت مهتاب گستر مراجعه نمایید. دانلود مشخصات کامل و فنی: کاتالوگ پکینگ برج خنک کننده

نمونه ای از تولید پکینگ‌های مهتاب گستر

مشخصات فنی پکینگ‌های تولیدی مهتاب گستر

تعمیر و نگهداری پکینگ کولینگ تاور

به منظور تعمیر و نگهداری پکینگ برج خنک کننده، حتماَ به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. بازرسی دوره ای از تمامی سیستمها و قطعات برج حتماَ بایستی انجام شود.
  2. حتماَ از صحیح کار کردن سیستم توزیع آب توسط اسپرینکلرها مطمئن شوید.
  3. به رسوب زدایی دوره ای توجهی ویژه داشته باشید. رسوب زدایی به موقع میتواند به ماندگاری پکینگ برج خنک کننده کمک کند.
  4. چنانچه وضعیت رسوب گذاری و شکستگی پکینگ برج خنک کننده‌ شما بیش از حد حالت معمول بود، به هیچ عنوان مواد رسوب زدا را به آب اضافه نکنید. چرا که آن پکینگ با اتمام عمر مفید خود، دیگر قابل استفاده نیست. و ادامه‌ی کار برج خنک کننده با سطوح خنک کاری آسیب دیده، میتواند موجب وارد آمدن خسارتهایی به سایر قطعات دستگاه شود. بنابراین بهتر است که در چنین حالتهایی، مستقیم به سراغ تعویض پکینگ بروید.
  5. حتماَ در مسیر خرید و تعویض پکینگ، به انتخاب فیلینگ متناسب با نوع برج خنک کننده، به شدت توجه داشته باشید. هماهنگی گام و نوع پکینگ با نوع کولینگ تاور میتواند به شدت در افزایش راندمان و بازدهی و افزایش طول عمر پرکن کمک کند.

چگونه رسوب پکینگ برج خنک کننده را از بین ببریم؟

پیش از پرداختن به روشهای از بین بردن رسوب پکینگ کولینگ تاور، بایستی حواستان باشد که اصلاَ از همان ابتدا نباید شرایط رشد جلبک و رسوب را به وجود بیاورید.

شستشوی پکینگ کولینگ تاور - اسیدشویی

در حقیقت با توجه به ویژگی هایی چون:

  1. چک دوره ای عملکرد صحیح قطعات و سیستم ها
  2. بررسی یکنواخت بودن سیستم توزیع آب توسط نازل‌ها
  3. انتخاب پکینگ متناسب با نوع کولینگ تاور و…

میتوان از رسوب پذیری پکینگ کولینگ تاور جلوگیری نمود. اما چنانچه با رسوب گذاری در این سطوح مواجه شدیم، میتوان با یکی از 4 روش:

  1. بهره گیری از سختی گیر
  2. استفاده از پودرها و مواد رسوب زدا
  3. بهره گیری از روش اسید شویی
  4. و تعویض پکینگ

رسوب پکینگ برج خنک کننده

به از بین بردن رسوبات، جلبک ها و مسدود شدگی ها اقدام نمود. به طور خلاصه در رابطه با استفاده از سختی گیر میتوان گفت که سختی گیر رزینی، دستگاهی جانبی است که در کنار برجهای خنک کننده به کار میرود. در حقیقت کار اصلی سختی گیر رزینی، کاهش میزان سختی آب است. تا پکینگها با توجه به افزایش کیفیت آب، عمر طولانی تر و راندمان بیشتری داشته باشند. مواد رسوب زدا نیز موادی هستند که در هنگام رسوب گذاری پکینگ برج خنک کننده، میتوانند به آب در گردش اضافه شوند.

این مواد قابلیت از بین بردن جلبکها و میکرو ارگانیسمهای رسوبی را دارند. اسیدشویی نیز دیگر روشی است که به شدت در از بین بردن رسوبات موثر است. البته که انجام عملیات اسیدشویی به میزان مقاومت پکینگ کولینگ تاور مورد نظر در برابر مواد اسیدی و سیالات قلیایی بستگی دارد. عمدتاَ پکینگهای اسپلش برج خنک کننده عملکردی عالی و فیلینگهای pvc به شدت ضعیف هستند!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 82 میانگین: 4.9]