چیلر – قیمت چیلر

چیلر دستگاهی است که با استفاده از گازهای مبرد دمای محیطی که قرار است خنک کاری شود را گرفته و به محیط بیرون منتقل مینماید. بمنظور خرید چیلر ابتدا باید قیمت دستگاه از طریق دانستن ظرفیت و نوع سیکل تراکمی مورد درخواست کارفرما به همکاران مهتاب گستر گزارش شود.

واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی از سیستم‌های سرمایش و تهویه هوا برای رطوبت‌زدایی و خنک کردن ساختمان استفاده می‌کنند. چیلرها به اجزای جدایی‌ناپذیر سیستم‌های سرمایش و تهویه برای طیف وسیعی از ساختمان‌های تجاری ازجمله هتل‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، میدان‌ها ورزشی، کارخانجات صنعتی و واحدهای تولیدی تبدیل‌شده‌اند.

چیلر از لحاظ عملکردی به‌عنوان بهینه‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع محسوب شده که یکی از عوامل مهم در بهینه‌سازی مصرف انرژی واحد تولیدی یا ساختمان می­باشند. در حالت کلی چیلرها دستگاه‌هایی هستند که به انتقال حرارت از محیط داخلی به محیط بیرونی کمک می‌کنند. انتقال حرارت در این دستگاه بر مبنای فرآیند تقطیر و تبخیر یک مبرد که بین اجزای چیلر در حال گردش است، انجام می­پذیرد.

در واقع چیلر بعنوان قلب تپنده سیستم‌های سرمایش با سرد کردن یک سیال (عمدتاً آب) به ‌وسیله یک سیال مبرد نظیر گاز فریون با هدف سرمایش هوای داخل ساختمان توسط دستگاه‌های صنعتی نظیر هواسازها و فن‌کوئل‌ها یا خنک کاری دستگاه‌ها یا ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرند.

طرز کارکرد چیلر

چیلرها بر اساس سیکل تبرید، آب موردنیاز برای مصارف خنک‌سازی واحدهای تجاری یا صنعتی را سرد کرده و از طریق پمپ به دستگاه هواساز یا  واحدهای توزیع‌ کننده هوای سرد نظیر فن‌کوئل‌ها پمپاژ می­کنند. آب سرد جریان یافته درون کویل­های دستگاه هواساز یا فن­ کویل سبب کاهش دمای کویل شده و دمای هوای عبوری از این کویل­ها نیز کاهش پیدا می‌یابد و با گردش درون فضای واحد تجاری یا صنعتی سبب سرمایش محیطی می‌گردد. طریقه کارکرد چیلر بر اساس فاکتورهای مختلف متفاوت می‌باشد.

انواع چیلر بر اساس نوع سیکل تبرید

چیلرها بر اساس پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. چیلرها بر اساس اصول تراکم و یا جذب بخار کار می‌کنند. در زیر به‌ طور خلاصه فرآیند حرارت زدایی آب در چیلرها در هر سیکل تبرید تراکمی و جذبی آورده شده است.

 چیلر تراکمی

فرآیند خنک‌سازی آب در چیلر در این حالت بر اساس سیکل تبرید تراکمی انجام می‌پذیرد. سیکل تبرید دارای چهار مرحله است: 1-تبخیر 2-تراکم بخار 3-تقطیر 4-انبساط.

چیلرهای تراکمی یک سیکل ساده تبرید شامل چهار بخش اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط می‌باشد. سیکل تبرید با وارد شدن مبرد فشار پایین در حالت دوفازی به اواپراتور آغاز می­شود.

مبرد در دمای ثابت با گرفتن حرارت از محیط یا آب گرم به وارد شده به اواپراتور به‌صورت بخار درآمده و هوای محیط یا آب گرم وارد شده را خنک می‌کند. سپس مبرد گازی شکل با فشار پایین توسط کمپرسور مکیده و متراکم شده و دما و فشار آن افزایش می­یابد.

در مرحله بعد این گاز داغ با فشار بالا توسط لوله گاز داغ به سمت کندانسر یا چگالنده هدایت می‌شود و با عبور از آن در فشار ثابت گرمای خود را از دست ‌داده و به ‌صورت مایع داغ با فشار بالا درمی‌آید. سپس این مایع مبرد از شیر انبساط عبور کرده و با افت فشار و دما مواجه می­شود و وارد اواپراتور می­شود و فرآیند سرمایش آب یا هوای محیط را انجام می­دهد و این سیکل تکرار می­شود.

چیلر

نکات فنی در سیکل تبرید چیلر

  1. دمای آب سرد شده خروجی از اواپراتور نباید کمتر از 7 درجه سلسیوس باشد.
  2. کنترل عملکرد چیلر توسط دمای تنظیمی برروی ترموستات چند مرحله ای صورت می پذیرد.
  3. به منظور کاهش مصرف انرژی برق برروی کمپرسور UNLOADER نصب می گردد.
  4. دمای آب برگشتی به اواپراتور در اوج بار 5درجه گرمتر از آب خروجی می باشد.
  5. به منظور کاهش مصرف انرژی از تکنیک فری کولینگ استفاده می شود.
  6. به منظور جلوگیری از ورود مبرد به داخل کمپرسور از عمل سوپرهیت استفاده می شود.
  7. به منظور افزایش بازده سامانه تبرید چیلر از عمل سابکول استفاده می شود.
  8. جهت جلوگیری از ورود ناگهانی مبرد به درون کمپرسور به هنگام روشن کردن کمپرسور از تکنیک پمپ داون استفاده می شود.

شماتیک چیلر تراکمی را در تصویر زیر مشاهده می نمائید.

سیکل تبرید چیلر

طرز کار اکونوپک و ارتباط آن با چیلر

اکونوپک یکی از دستگاه های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی می باشد که علاوه بر تولید سرمایش و گرمایش ، توزیع کننده آن به محیط مورد نظر می باشد . اکونوپک عملکردی شبیه هواساز دارد منتها هواساز تنها توزیع کننده سرما و گرما می باشد. اکونوپک ها در سه مدل طراحی می شوند :

  1. اکونوپک دارای کویل آب سرد متصل به چیلر :
    این مدل اکونوپک به واسطه کویل (لوله های مسی دارای پره آلومینیومی ) که ابتدا و انتهایش به دستگاه متصل است سرمایش مورد نیاز کاربری را تهیه می کند .آب سرد شده در چیلر با پمپ به سوی کویل مسی جریان می یابد. هوای مکیده شده توسط فن مکنده به سطح کویلها برخورد می نماید و سرد می گردد و سیس از طریق کانال وارد محیط کاربری مورد نظر می گردد . هوای کاربری خنک سازی می شود . ما بعنوان تولید کننده برتر این پک اقتصادی را به همراه چیلر موردنیاز شما با مناسب ترین قیمت در حداقل زمان تحویل خواهیم داد .
  2. استفاده از پوشالهای سلولوزی
  3. استفاده از نازل یا افشانک

اجزای سیکل تبرید تراکمی

نمودار فشار چیلر

نمودار فشار- آنتالپی سیکل تبرید تراکمی

نقشه چیلر

مسیر مبرد در اواپراتور

کنترل ‌کننده‌ فشار در چیلر تراکمی :

یکی از مباحث مهم در عملکرد بهینه چیلرها ، نصب  و راه اندازی و تعمیر به موقع می باشد . چیلرها به منظور عملکرد بهینه دارای سیستمهای کنترلی می باشند که وظیفه این سیستم کنترل فشاربالا و پایین کمپرسور و کنترل فشار روغن آن می باشد در اینجا به اختصار این دو فرآیند را توضیح خواهیم داد .

1- کنترل فشار بالا و پایین :

این قطعه در چیلر تراکمی به منظور کنترل نمودن فشار وارده به دستگاه تعبیه شده است. دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.

در این سیستم کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد. کاهش فشار در چیلر نشات گرفته از دو عامل می باشد . عامل اول این است که مکش کمپرسور چیلر به حدی پایین است که ترموستات کنترل کننده آب برگشتی به خوبی عمل نمی کند و آب داخل اواپراتور رفته رفته دمایش کاهش می یابد و سبب انجماد می گردد. عامل دوم کاهش مایع مبرد درون اواپراتور می باشد که موجب افت فشار می گردد .افزایش فشار در چیلر ممکن است ناشی از عدم عملکرد صحیح شیرکنترلی افزایش فشار ، وجود بیش از حد مبرد کندانسور و گرفتگی آن ،یا عدم وجود آب (هوا در مدل های هوای خنک) در برج خنک کننده یا عدم عملکرد پمپ این بخش باشد .در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه چیلر روشن می‌شود.

2- کنترل فشار روغن :

این قطعه بعنوان کنترل کننده دایم سطح روغن موجود در کمپرسور چیلر تعبیه شده است .کنترل کننده روغن دارای دو لوله مویین می باشد که یکی به بخش مکش و دیگری به بخش فشار روغن کمپرسور متصل است . بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می‌دهد.مدت زمان خاموش شدن کمپرسور به محض دریافت اخطار 90 ثانیه می باشد . با کم شدن فشار سطح روغن، مایع مبرد حل شده در روغن تبخیر می گردد و در نتیجه روغن را به حالت فوم (کف) در می آورد.

لازم به ذکر است با تبخیر مایع مبرد حل شده در روغن ، سطح روغن کف کرده و سبک می شود (وزن مخصوص آن کم و حجم مخصوص آن زیاد می شود ) و با پایین رفتن پیستون و عمل مکش ، روغن از کارتل خارج میشود. بنابراین عملیات روغن کاری در قسمتهای متحرک کمپرسور مختل می گردد، ثانیاً گاهی این عمل آنقدر شدید است که روغن وارد سیلندر چیلر می شود و به علت عدم تراکم پذیری روغن در سیکل تراکم باعث شکسته شدن سوپاپ مکش و در نتیجه صدمه به کمپرسور می شود.

ساختار چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی دارای اجزا و قطعات مختلفی می باشد که در پایین به توصیف عملکرد این قطعات می پردازیم :

  1. الکتروموتور : این قطعه میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمی‌آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر می‌گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می‌شود.
  2. کوپلینگ : این قطعه محور الکتروموتور و میل لنگ کمپرسور را به هم نزدیک می نماید .
  3. کمپرسور: کمپرسور متراکم کننده گاز خارج شونده از اواپراتور چیلر تراکمی می باشد و بعد این گازمتراکم شده را به سمت کندانسور هدایت می شود .
  4. لوله رانش : گاز متراکم شده خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می‌کند.
  5. کندانسور: کندانسور در چیلر آب خنک  از نوع پوسته و لوله است . در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لوله‌ها آب خنک جریان دارد . گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می‌شود. به علت تماس با لوله‌های مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل می‌شود و از پایین از طریق لوله خارج می‌شود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده و از طریق لوله خارج می‌شود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می‌شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد. در چیلر هوا خنک تعدادی مبدل حرارتی درون کندانسور شبیه رادیاتور وجود دارد و عمل کاهش دما را بواسطه فن هایی که بر روی لوله های ماریپچ  مبدلهای حرارتی می دمد انجام می دهد.
  6. لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
  7. شیر سرویس کندانسور: به منظور بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  8. شیر تغذیه ماده مبرد :  مورد استفاده به هنگام شارژ چیلر
  9. فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: این قطعه مانع ورود مواد جامد و حذف رطوبت در دستگاه چیلر تبرید می گردد .
  10. شیر برقی : بازنگه دارنده مسیر عبورمبرد می باشد و از ترموستات فرمان می پذیرد .
  11. شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می‌نماید.
  12. اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می‌شود و در داخل لوله‌های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می‌شود. تبخیر در اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می‌گردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می‌یابد و در برگشت از هواساز یا فن کویلها از محل وارد اواپراتور چیلر می‌شود.
  13. شیر انبساط : تنظیم کننده میزان ماده مبرد درون اواپراتور چیلر می باشد .
  14. لوله مکش : که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله مکش وارد قسمت مکش کمپرسور می‌گردد.
  15. تابلو وسایل اندازه‌گیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و کنترل فشار روغن روی آن نصب شده‌اند.

چیلر جذبی

فرآیند خنک‌سازی آب در چیلر در این حالت بر اساس سیکل تبرید جذبی انجام می‌پذیرد. در چیلر جذبی به ‌جای کمپرسور و انرژی الکتریکی از انرژی حرارتی برای سرمایش استفاده می‌شود. اجزای اصلی چیلر جذبی شامل جذب‌کننده، ژنراتور و کندانسور و اواپراتور می‌باشد.

مایع مبرد در قسمت اواپراتور تبخیر شده و حرارت هوای محیط یا آب ورودی به اواپراتور را جذب می­کند. بخار خارج‌ شده از این قسمت در قسمت جذب‌ کننده توسط لیتیم بروماید جذب ‌شده و محلول رقیقی تشکیل می‌دهد. محلول رقیق ‌شده توسط پمپی به ژنراتور هدایت شده و در آن به ‌وسیله آب داغ، بخار و یا مشعل حرارت داده شده تا محلول غلیظ شده و بخار ­آب تشکیل شود.

بخار آب ایجاد شده در کندانسور تقطیر گشته و در نهایت به اواپراتور منتقل می‌شود و این سیکل تکرار می­شود. هم‌چنین به دلیل قرار داشتن ژنراتور در قسمت فوقانی جذب کننده، محلول غلیظ شده تحت اثر نیروی وزن به قسمت جذب‌کننده باز می‌گردد.

چیلر گازی

یکی دیگر از انواع چیلر که در سالهای اخیر وارد بازار شده و با استقبال خوبی نیز روبرو شده است چیلرهای گازی یا همان گاز سوز می باشد. نحوه کار این سیستمها تقزیبا مانند مدلهای تراکمی می باشد با این تفاوت که در سیستمهای معمولی از موتور الکتریکی برای چرخش کمپرسور استفاده میشود ولی در چیلر گازی کمپرسور توسط موتور احتراقی داخلی گاز سوز به گردش درمی آید که با توجه به این مسله مصرف برق به حداقل میرسد.
اجزایی اصلی چیلر گازی : موتور احتراق گاز سوز پیستونی، کمپرسور، کندانسور، مبدل حرارتی صفحه ای و شیر چهار طرفه

شماتیک چیلر جذبی

نقشه چیلر

بررسی سیستم VRF و ارتباط آن با چیلر

ابتدا بهتر است با واژه وی ار اف VRF آشنا شویم این کلمه مخفف (Variable Refrigerant Flow) که به معنی کنترل حجم مبرد می باشد . در واقع مبرد مورد استفاده در این سیستم ها گاز R410A می باشد بنابراین وی ار اف سیستمی است که روی جریان عبوری مبرد یا همان دبی گاز R410A کنترل دارد و می تواند متناسب با نیاز دبی سیستم را کم یا زیاد کند.
باید بدانید که سیستم تهویه مطبوع VRF که یک سیستم سرمایش و گرمایش هست تقریبا دستگاهی شبیه چیلر تراکمی می باشد تفاوت اصلی وی آر اف با چیلر در این است که در مدار تبرید آن آب وجود ندارد و از گاز فریون به عنوان مبرد اصلی استفاده می شود ، این گاز مبرد مستقیما انرژی گرمایی را بین دو یونیت داخلی و خارجی جابجا می نماید .سیستم های VRF به دو دسته GHP وEHPتقسیم می گردد.GHP سیستم سرمایشی است که نیرو محرکه کمپرسور آن یک موتور احتراقی شبیه به موتور اتومبیل می باشد که با گاز لوله کشی شهری کار می کند و به عبارتی این دسته از سیستمهای سرمایشی همان چیلر های گازی می باشند EHP.سیستمهای سرمایشی هستند که نیروی محرکه کمپرسور آنها موتور الکتریکی می باشد که با انرژی برق کار می کند ولی گاهی تولید کنندگان و مشتریان به اشتباه سیستم های EHPرا همان VRFاطلاق می کنند درحالیکه این سیستم سرمایشی زیرشاخه VRFمی باشد. دراین دستگاه برخلاف چیلر تراکمی جریان مبرد ورودی به اواپراتور مقدار معین و ثابتی ندارد و مقدار متفاوتی از مبرد را درون اواپراتور متفاوت (فن کویل ها یا یونیت های داخلی نصب شده درون ساختمان )هدایت می نماید و بدین ترتیب دمای هر اواپراتور را به طور جداگانه کنترل و هدایت نمود .
در چیلرهای تراکمی آب درون مبدل سرد شده و توسط پمپ به سوی فن کویل ها هدایت می گردد اما در سیستم VRF گاز فریون مستقیما از طریق لوله هایی که به اواپراتورهای فن کویل ها کشیده شده است هدایت می شوند .

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

  • هزینه اولیه: هزینه اولیه چیلرهای تراکمی پایین‌تر از سیستمهای جذبی می‌باشد. دلیل این امر هزینه اضافی مربوط به لوله‌های انتقال حرارت و قسمت جذب‌کننده است.
  • در موارد اضطرار جریان مداوم الکتریسیته برای مدلهای تراکمی نیاز است ولی چیلرهای جذبی حداقل جریان الکتریسیته برای ژنراتور کافی است.
  • از حرارت اتلافی سیستمهای جذبی می‌توان جهت تأمین انرژی حرارتی مورد نیاز  استفاده کرد. لذا چیلرهای جذبی در بیشتر در مکان‌هایی کاربرد دارند که انرژی حرارتی اتلافی وجود دارد.
  • چیلرهای تراکمی پر سر و صداتر از مدل های جذبی هستند.
  • ابعاد و حجم چیلر تراکمی در مقایسه با نمونه جذبی کوچک‌تر می­باشد.
  • از لحاظ عملکردی مدل تراکمی در مقایسه با چیلرهای جذبی بسیار بهینه‌تر هستند.
  • از لحاظ وزنی چیلرهای جذبی سنگین از دستگاه های تراکمی هستند. لذا هزینه نصب و زیرسازی و فضای استقرار برای سیستم های جذبی بالاتر است.
  • مصرف آب در دستگاه جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی بسیار بالاتر می‌باشد که این علاوه بر هزینه بیشتر، مشکلاتی نظیر رسوب‌دهی بیشتر را شامل می­شود.
  • عمر مفید چیلرهای تراکمی نسبت به جذبی بیشتر است.
  • چیلرهای جذبی در هر شرایط آب ‌و هوایی کارایی لازم را ندارند.
  • سیستم جذبی برای خنک‌سازی آب خروجی از کندانسور نیاز به برج خنک‌کننده دارد در حالی‌ که در چیلر تراکمی هواخنک نیازی به برج خنک‌کننده نیست.

انواع سیستمهای مبرد بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد

کندانسور یکی از اجزای مهم سیکل تبرید است مبدل حرارتی می‌باشد که مبرد داغ و پرفشار خروجی از کمپرسور رو خنک کرده تا مبرد از حالت گازی به حالت مایع تغییر فاز دهد. دو نوع کندانسور هواخنک و آب‌خنک در چیلرها مورد استفاده قرار می­گیرد.

در نوع هوا خنک از هوای محیط و به کمک فن برای گرفتن حرارت مبرد و چگالش آن استفاده می‌شود؛ اما در نوع کندانسور آب‌خنک که اغلب از نوع پوسته و لوله (Shell and Tube) می‌باشد آب از لوله‌های اطراف حاوی مبرد عبور کرده و حرارت مبرد را گرفته و باعث چگالش آن می­شود. آب داغ شده به برج خنک‌کننده پمپاژ می‌شود تا خنک کاری و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه چرخش هوا

انواع کندانسور (آب‌خنک و هوا خنک)

تعیین ظرفیت چیلر

برای انتخاب چیلر مناسب باید متناسب با نیاز پروژه ظرفیت آن را محاسبه کنیم، ظرفیت چیلر معمولا با واحد تن تبرید مشخص می شود، برای محاسبه ظرفیت چیلر مناسب نیاز به اطلاعاتی از قبیل تفاوت دمای ورود و خروج آب و شدت جریان سیال داریم. البته دقت داشته باشید ظرفیتهای که در بازار خریداران و فروشندگان برای چیلر بکار میبرند ظرفیت اسمی دستگاه می باشد این ظرفیت بر اساس شرایط کاملا استاندارد محاسبه می شود ولی شما در زمان خرید چیلر برای پروژه خود باید شرایط واقعی و محیطی را مد نظر قرار دهید و در اصل مبنا ظرفیت واقعی چیلر باشد که می تواند بالاتر یا پایینتر از ظرفیت اسمی چیلر باشد.

دیاگرام چیلر آب خنک

محاسبه ظرفیت چیلر

به منظور محاسبه ظرفیت چیلر سه عامل دمای آب ورودی و آب خروجی از چیلر و دبی آب درون چیلر باید در دسترس طراحان باشد. محاسبه ظرفیت چیلر یا براساس سیستم آمریکایی و یا بر اساس تن تبرید (واحد متریک) صورت پذیرد .

طراحی ظرفیت چیلر بر اساس واحد متریک

جهت تعیین ظرفیت بر حسب متریک باید درجه حرارت بر اساس درجه سانتی گراد ، شدت جریان حجمی آب بر حسب متر مکعب بر ثانیه و چگالی آب بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب و ظرفیت گرمایی آب بر حسب ژول بر کلوین باشند و فرمول آن بصورت زیر است :
Q=CP*P*V*dT
Qظرفیت چیلر بر حسب تن تبرید
CPظرفیت گرمای ویژه آب که همیشه 18/4است
Pچگالی آب که عدد1000است
Vدبی آب یا همان شدت جریان حجمی آب
dTاختلاف دما آب

طراحی ظرفیت چیلر بر اساس سیستم آمریکایی

Q=m×ρ×Cp×ΔT
تفاوت دمای آب باید بر حس درجۀ فارنهایت بیان شود و دبی آب نیز اغلب برحسب گالن بر دقیقه محاسبه می‌گردد. فرمول کلی تعیین و محاسبه ظرفیت چیلر به قرار زیر است:

  1. در فرمول فوق Q نشان‌دهندۀ ظرفیت چیلر است و واحد آن Btu/hr است .
  2. Cp ظرفیت گرمایی ویژه آب است؛ که در سیستم آمریکایی واحد آن Btu/lb.F است.
  3. ρ نیز چگالی آب است که در سیستم آمریکایی واحد آن پوند بر گالن (lb/gallon) است.
  4. m نیز دبی آب چیلر است و در سیستم آمریکایی برحسب گالن بر دقیقه تعریف می‌شود.
  5. ΔT نیز که اختلاف دمای آب در زمان ورود و خروج از چیلر است که واحد آن فارنهایت است.

چیدمان سیستم تهویه مطبوع

شماتیک سیستم سرمایشی (هواساز به همراه چیلر آب‌خنک)

چیلر هوا خنک چیلر هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک

دیاگرام چیلر تراکمی

دیاگرام چیلر تراکمی هوا­خنک

راهنمای انتخاب بین چیلرهای آب‌خنک و هوا­خنک

چیلر آب خنک

مزایا:چیلرهای آب‌خنک خصوصاً برای ظرفیت‌های بالای سرمایشی از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه می­باشند. زیرا آب به دلیل ظرفیت گرمایی بالاتر نسبت به هوا برای دفع حرارت مناسب‌تر است.

این نوع از چیلر بطور عمده‌ای در تأسیسات و کارخانجات بزرگ که دارای منبع کافی آب هستند، مورد استفاده قرار میگیرد. چیلر­های آب­ خنک عمر کاری بیشتری دارند زیرا برخلاف چیلر هوا خنک درون ساختمان قرار می‌گیرند و در معرض باد، باران، برف و…قرار ندارند.

هم‌چنین عملکرد کاری آن‌ها مستقل از تغییرات دمای محیطی می‌باشد. ظرفیت این چیلرها از محدود 20 تن تبرید تا چند هزار تبرید برای بزرگ‌ترین تأسیسات نظیر فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و … را شامل می‌شود.

معایب: به دلیل استفاده از برج خنک‌کننده دسترسی همیشگی به منابع آب نیاز دارند. بنابراین برای مناطقی که با محدودیت آب مواجه هستند مناسب نیستند. چیلرهای آب‌خنک درون ساختمان قرار می‌گیرند بنابراین با توجه به تکنولوژیِ کمپرسور به‌کاررفته آلودگی صوتی و ارتعاشات تولید می‌کنند بنابراین اغلب درون زیرزمین قرار داده می­شوند.

هم‌چنین به دلیل سیستم برج خنک‌کن و تجهیزات اضافی نظیر انشعابات، پمپ و … نصب، سرویس و تعمیر و نگهداری این نوع چیلرهای هزینه بیشتری دارد لذا برای مصارف تجاری زیاد مناسب نیستند.

چیلر هوا­خنک

مزایا: چیلر هوا خنک به دلیل کمتر بودن تجهیزات آن هزینه نصب کمتری دارد. همچنین آنها به فضای کمتری نیاز دارند لذا می‌توان بر روی بام قرار بگیرند . از این لحاظ برای تأسیسات و ساختمان‌های کوچک و متوسط نظیر ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری و صنعتی، مراکز تفریحی و ورزشی، مراکز آموزشی و اداری مناسب‌تر هستند.

این چیلرها اولین انتخاب در پروژه­هایی هستند که منبع آب کافی وجود ندارد. هم‌چنین به دلیل کمتر بودن تجهیزات به سرویس و تعمیرات کمتری نسبت به چیلرهای آبی نیازمند هستند. از لحاظ طراحی ساده‌تر هستند و به مجموعه­ی پمپ اضافی برای کندانسور نیاز ندارند.

معایب: سیستم هوا خنک مصرف انرژی بالاتری نسبت به چیلر آب‌خنک دارند. چیلرهای هواخنک خارج ساختمان قرار می­گیرند لذا فن و کمپرسور می‌توانند سروصدا و مزاحمت برای مناطق اطراف داشته باشند. اگرچه با رعایت الزاماتی می‌توان آلودگی صوتی رو کاهش داد.

هم‌چنین این نوع چیلرها در معرض نور خورشید، باد، باران و برف قرار داشته لذا عمر کاری بالایی ندارند. این نوع مدلها نسبت به نمونه های آب­ خنک بیشتر مستعد انسداد و خرابی هستند.

لذا انتخاب نوع چیلر بایستی بر اساس مصالحه‌ای از تمام پارامتر و گزینه‌های موجود باشد.

انواع چیلر بر اساس ظرفیت (تن تبرید)

  • چیلر : مینی چیلرها بر اساس سیکل تبرید تراکمی و با خنک کردن آب در اواپراتور و انتقال این آب‌خنک به کویل فن‌کویل‌ها به خنک‌سازی محیط می‌پردازند.
  • مینی چیلر : چیلرهای هوایی با اندازه کوچک‌تر و ظرفیت کمتر از 20 تن تبرید (معمولاً بین 2.5 تا 12.5 تن تبرید) هستند که برای خنک‌سازی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ازجمله مزایای آن‌ها می‌توان به نیاز به فضای بسیار کوچک و قابلیت نصب در پشت‌بام یا بالکن، عدم نیاز به برج خنک‌کننده به دلیل استفاده از کندانسور هوا خنک، نصب سریع و سرویس و تعمیر و نگهداری بسیار آسان و قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون اشاره کرد.

 

سیستم چیلر

تقسیم‌بندی چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کمپرسور

کمپرسورها مهم‌ترین جز در چیلرهای تراکمی و به‌عنوان قلب تپنده و اولین جز از اجزای سیستم های تراکمی و سیکل تبرید هستند که بوسیله موتور الکتریکی یا موتور احتراق داخلی به گردش درمی‌آیند. کمپرسورها بر اساس نیاز در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. در حالت کلی 4 نوع کمپرسور به شرح زیر در چیلر به کار می‌روند.

کمپرسور پیستونی

چیلرهای رفت و برگشتی یا پیستونی برای مصارف واحدهای مسکونی کوچک تا متوسط برای تهویه هوا به کار می‌روند. نصب این نوع چیلر بسیار ساده و قیمت تمام‌ شده آن‌ها نسبت به سایر چیلرها پایین است. از چند چیلر رفت و برگشتی در کنار هم نیز می‌توان برای تأمین بار برودتی استفاده کرد.

چیلرهای رفت و برگشتی برای حجم مخصوص‌های کم مناسب بوده و فشار بسیار بالایی ایجاد می‌کنند. بنابراین تولیدِ ظرفیت محدود (در حدود 150-05 تن تبرید) و هم‌چنین آلودگی صوتی و ارتعاش بالا ازجمله معایب این نوع کمپرسورهاست (می‌توان با نصب در موتورخانه یا فضای پشت‌بام به این مشکل فائق آمد). هم‌چنین مصرف انرژی به ازای ظرفیت تن تبرید یکسان نسبت به سایر کمپرسورها بالا می‌باشد اما در زمان کارکرد در بار­های کم بالاترین راندمان را دارا می­باشند.

 

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی

ازجمله مزایای چیلر با کمپرسور پیستونی می‌توان به قابلیت تعمیر آسان، کارکرد در هر شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

کمپرسور  اسکرو (Screw)  (چیلر اسکرو)

چیلر screw یا پیچشی نسل جدید چیلرهای تراکمی محسوب شده که از نوع کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت به شمار می‌روند که از دو روتور تشکیل شده است. انتقال انرژی به سیال در چیلر اسکرو به ‌صورت متناوب صورت می‌پذیرد. درواقع درگیر شدن دو روتور حلزونی در سیلندر، عمل تراکم گاز را انجام می‌دهد. لذا چیلر به ‌صورت تدریجی و با توجه به میزان برودت مورد نیاز زیر بار قرار می‌گیرد

چیلرهای اسکرو در ظرفیت‌های 20 تا 1200 تن تبرید موجود می‌باشند. ازجمله مهم‌ترین مزیت این نوع چیلرها ضریب عملکردی بالا و درنتیجه مصرف بهینه‌­ی انرژی می­باشد. در کارکرد تحت بارِ کم ‌و زیاد راندمان بالایی از خود نشان می‌دهند، صدا و لرزش کم، قطعات متحرک کمتر نسبت به چیلرهای پیستونی (استهلاک کمتر) و توانایی کنترل ظرفیت را دارا می‌باشند.

از چیلرهای پیچشی در نواحی با آب‌وهوای گرم و مرطوب به دلیل حساس بودن این نوع کمپرسورها به دما و فشار بالا نمی‌توان استفاده کرد.

کمپرسور اسکرول

کمپرسور  اسکرال (Scroll)

این نوع کمپرسور از دو قطعه‌ حلزونی شکل تشکیل‌شده‌ است. یکی از این حلزونی‌ها ثابت و دیگری توسط موتور به حرکت درمی‌آید و سیال مبرد رو به سمت مرکز حرکت داده و متراکم می­کند. این نوع چیلر در واحدهای کوچک تا متوسط )ظرفیت 400-40 تن تبرید) نظیر سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی و تجاری، اسپلیت و مینی چیلر استفاده می­شود.

ازجمله مهم‌ترین مزایای این نوع چیلر می‌توان به ضریب عملکردی بالا نسبت به چیلرهای پیستونی و درنتیجه مصرف بهینه انرژی، صدا و لرزش بسیار کم، قطعات متحرک بسیار کمتر نسبت به سایر چیلرها و عمر کاری بسیار بالا و نگهداری آسان اشاره کرد.

کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسور سانتریفیوژ (centrifugal)

چیلرهای سانتریفیوژ برای بارهای برودتی متوسط تا بالا (150 تا 6000 تن) مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابلیت کار با حداکثر بار برای مدت طولانی را دارا می‌باشند. چیلر سانتریفیوژ توانایی کارکرد با کندانسور­های هواخنک رو دارا نمی‌باشد.

این نوع چیلرها مصرف انرژی بسیار پایینی زمان کارکرد تحت حداکثر بار دارند اما در بارهای کم راندمان پایینی دارند. به دلیل تکنولوژی بالای ساخت، هزینه نگهداری و تعمیرات پایینی دارند. هم‌چنین ارتعاش و سروصدای پایینی دارند؛ و کنترل ظرفیت در آن‌ها امکان‌پذیر است.

چیلر سانتیریفیوژ

تقسیم‌بندی چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌گردند.

بر اساس منبع حرارتی

تغذیه آب گرم (دمای زیر 100 درجه سانتی‌گراد):

در این چیلرها مولد حرارتی از آب گرم تولید شده به‌وسیله دیگ آب گرم تغذیه می‌کند. این نوع چیلرهای جذبی تنها در حالتی که آب گرم اتلافی در سیستم وجود داشته باشد مقرون‌ به ‌صرفه هستند ولی در سایر سیستم‌ها به علت هزینه‌هایی تجهیزات اضافی نظیر دیگ آب گرم، پمپ و لوله‌کشی و عایق‌کاری عملاً کارایی مناسب ندارند.

تغذیه بخار:

در این نوع چیلرها انرژی حرارتی توسط بخار دمابالا تأمین می‌شود. به دلیل حجم زیادِ بخار مورد نیاز این نوع چیلرها غالباً در مصارف عمومی ازلحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیستند و معمولاً برای سیستم‌های نیروگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرند

شعله مستقیم:

پرکاربردترین منبع حرارتی بکار رفته در چیلرهای جذبی منبع شعله مستقیم می‌باشد. هزینه اولیه و مصرف انرژی این نوع چیلرها به علت حذف تجهیزات جانبی (نظیر دیگ آب گرم، الکترو­پمپ و…) کاهش می‌یابد. همچنین بیشترین ضریب عملکردی را نسبت به سایر منابع حرارتی دارا می‌باشند میزان سوخت مصرفی نسبت به سایر نمونه‌ها کمتر می‌باشد. هم‌چنین تکنولوژی ساخت بالایی دارند و لذا امکان خرابی و بروز اشکال در آن‌ها کمتر است.

بر اساس سیال مبرد و جاذب

لیتیم بروماید- آب: در سال‌های اخیر بیشترین کاربرد را در چیلر جذبی دارند در سیکل‌های لیتیوم بروماید-آب – آمونیاک، لیتیوم بروماید به‌عنوان ماده جاذب و آب به‌عنوان سیال مبرد است.

آمونیاک: در سیکل‌های آمونیاک-آب، آب به‌عنوان سیال جاذب و آمونیاک به‌عنوان سیال مبرد است.

بر اساس چرخه غلیظ کردن ماده جاذب

Single effect : چیلرهای جذبی تک اثره دارای یک ژنراتور جهت غلیظ کردن محلول لیتیوم بروماید هستند.

شماتیک چیلر جذبی

شماتیک چیلر جذبی تک اثره

Double effect : در چیلرهای دو اثره از دو ژنراتور دما بالا و پایین استفاده ‌شده است. عملکرد این نوع چیلرها مشابه با چیلر تک اثره بوده با این تفاوت عمل غلیظ کردن محلول رقیق لیتیوم بروماید در دو مرحله انجام می‌پذیرد.

در واقع پس از جذب بخار خروجی از اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید و رقیق شدن آن و انتقال به ژنراتور توسط پمپ، در گام نخست محلول رقیق­شده­ی ماده جاذب در ژنراتور دما­ بالا غلیظ می­گردد و با استفاده از بخارآب ایجاد شده در گام نخست، غلیظ سازی محلول یک مرحله دیگر در ژنراتور دما پایین انجام می‌شود. نتیجه این کار افزایش ضریب عملکرد و راندمان دستگاه چیلر خواهد بود.

شماتیک چیلر

شماتیک چیلر جذبی 2 اثره

Triple effect : این نوع چیلرها نسبت به چیلرها دو اثره ضریب عملکردی بالاتری دارند (تقریباً 30 درصد بیشتر) که افزایش راندمان و بهینه شدن مصرف انرژی را همراه دارند.

اقدامات جهت افزایش کارایی چیلر

به دلیل وجود تجهیزات انرژی بر در انواع مختلف چیلرها نظیر کمپرسور، پمپ و …لازم است با استفاده از راهکارهای مناسب و رعایت اصول و نکات کلی در راه‌ اندازی و استفاده از چیلرها مصرف انرژی در این سیستم‌ها را به سمت مصرف بهینه سوق داد. بهره‌وری عملیاتی چیلرها تأثیر زیادی بر هزینه‌های واحد مسکونی یا صنعتی استفاده‌ کننده از این سیستم‌ها دارد. اما چه اقداماتی برای صرفه‌جویی در انرژی از طریق بالا بردن راندمان چیلرها بایستی انجام شود؟

1 – تعمیر و نگهداری مداوم: شامل بازرسی مداوم سطوح تبادل حرارتی و تمیز نگه‌ داشتن آن‌ها، کنترل جریان آب کندانسور (هرگونه ماده اضافی نظیر ماسه، آلودگی و مواد خورنده می‌توانند حلقه آب کندانسور را با مشکل مواجه کنند. شامل کنترل میزان شارژ مبرد و بازرسی و کنترل نشتی‌ها و …

2 – بهینه‌سازی کلی چیلر: بهینه‌سازی چیلرها بایستی بر اساس یک دید کلی و با در نظر گرفتن تمامی پارامترها و سیستم‌ها باشد. به ‌عنوان ‌مثال با افزایش آب سرد و سرعت گردش آب کندانسور و عملکرد برج خنک‌کننده که سبب کاهش مصرف انرژی شده اما این اقدامات سبب افزایش مصرف انرژی در تجهیزاتی نظیر پمپ‌های آب کندانسور و فن‌های کولینگ تاور می‌شود. لذا بهینه‌سازی مصرف انرژی بایستی بر اساس مصالحه بین عملکرد سیستم‌های کلی چیلر و بر اساس دید کلی صورت گیرد.

مهندسین طراح این شرکت با ارزیابی کارایی سیستم چیلر در طول پروسه طراحی بهینه‌ترین چیلرها از لحاظ عملکردی و مصرف انرژی رو طراحی و تولید کرده اند.

جمع‌بندی و انتخاب بهترین چیلر

برای انتخاب نهایی بهترین چیلر برای مصرف کاربری خاص باید پارامترهای مختلفی نظیر میزان بار برودتی موردنیاز، ساعات کارکرد و ساعات حداکثر بار، شرایط محیطی و آب و هوایی، شرایط نگهداری، امکان دسترسی به منبع آب، مصرف انرژی، امکان استفاده از انرژی حرارتی اتلافی، آلودگی صوتی و … را در نظر داشت و بهترین سیستم مبرد مورد نظر را انتخاب کرد.

عیب یابی چیلر

چیلرها تقریبا جزو تجهیزات پیچیده سیستم های سرمایشی تهویه مطبوع محسوب می گردد که رفع نقص فنی در آن دانش کارشناسان متخصص شرکت را می طلبد. در اینجا به برخی از این خرابیها و عیب چیلر و نحوه برطرف کردن این نقص ها اشاره می کنیم :

عدم روشن شدن کمپرسور چیلر

  • قطع بودن سویئچ کنترل فشار بالا و پایین یا کنترل روغن کمپرسور
  • سوختن فیوزیاعدم وجود فیوز
  • فعال شدن آورلود کمپرسور
  • وجود قطعی در سیم کشی و سیستم کنترل
  • نقص و خرابی در ترموستات
  • عدم نیاز به سرمایش و خارج شدن کمپرسور موقتا از مدار

روشن نشدن چیلر و قرار داشتن در مدار کنترل حفاظت آلارام

  • خرابی یا قطعی در سیم کشیها
  • زیاد بودن افت ولتاژ
  • نقص در خازن شروع کننده
  • بسته و چسبیده شدن رله کنتاکت
  • قطع شدن های پرشر
  • فشار روغن سبب قطع شدن سوئیچ کمپرسور شده است
  • قطع شدن آورلود
  • قطع شدن سویئچ فشار روغن

صدای بیش از حد کمپرسور و یونیت

  • شارژبیش از حد گاز
  • خرابی اویل پمپ
  • خرابی یاتاقانهای ثابت یا متحرک
  • حل شدن روغن در مبرد و کمبود روغن در کمپرسور
  • لرزش فن و تسمه
  • شل بودن قطعات داخلی چیلر
  • لرزش لوله ها
  • خرابی بلبرینگ ها

کمپرسور استارت می خورد اما بر روی دور آرام نمی رود

  • اشتباه در سیم کش
  • افت زیاد ولتاژ
  • بازبودن رله کنتاکت
  • خرابی در خازن راه اندازی
  • کم بود ن یا خرابی در ظرفیت خازن
  • اتصالی یا قطعی در موتور کمپرسور
  • فیوز سوخته و آمپربالاست
  • قطع شدن حفاظت و آورلود
  • داغ کردن کمپرسور براثرگازبرگشتی داغ
  • گریپاژکردن بلبرینگ یا پیستون کمپرسور
  • قطع شدن یکی از آورلودها
  • قطع شدن ترموستات
  • قطع شدن های پرشر
  • نشت گاز شیر سولونوئید و یا شیر دهش
  • کمبود گاز در مدار
  • اختلال در کار شیر انبساط

کمپرسور چیلر بدون وقفه کار می کند

  • پایین بودن ظرفیت چیلر نسبت به ابعاد فضا
  • کویل درون اواپراتور یخ زده است
  • گرفتگی و نقص فنی و یا وجود هوا در مدار مبرد
  • کثیف بودن کندانسور و یا فیلتر درایر
  • دمای محیط بسیار گرم است
  • شیر انبساط خراب است

اواپراتور چیلر یخ می زند

  • وجود رطوبت در خط مبرد
  • غیرفعال بودن آنتی فریز
  • بسته بودن یا چسبندگی در شیر انبساطی
  • LOW PRESURE عمل نمی کند

خیلی بالا یا پایین بودن فشار

  • شارژبیش از حد مبرد یا کمبود گازمبرد در چیلر
  • هوا یا گاز غیراقابل تقطیر در مدار مبرد وجود دارد
  • لوله های کندانسور یا فیلتر درایرکثیف است
  • خرابی فن کندانسور ویا شیر انبساط
  • نصب چیلر در فضای خیلی گرم ویا خیلی سرد
  • کارنکردن پمپ برج خنک کننده در چیلرهای تراکمی آب خنک
  • بسته بودن شیر اصلی آب
  • سرد بودن آب درون کندانسور

عرق نمودن یا یخ زدگی در خط مکش و خط مایع

• شیر انبساط خراب است ومیزان مبرد جریان یابنده نمی تواند کنترل کند.
• فن اواپراتور غیرفعال است
• شارژبیش از حد گازمبرد
• فیلتر درایر مسدود شده است
• شیررسیور بسته شده است
• نشتی در سلونوئید ولو

چیلر یا اصلا سرما تولید نمی کند

  • باز بودن شیر برقی بای پس
  • خرابی شیر انبساطی
  • نیم سوز شدن الکتروموتور
  • رسوب لوله های کندانسور
  • گاز مبرد کمتر از حد معمول می باشد

سرویس و نگهداری چیلر

به منظور نگهداری و سرویس چیلرها باید به موارد زیر توجه نمود :

  • سیستم رفع کریستال
  • کنترل ظرفیت و غلظت
  • بازدید دوره ای چیلر
  • سیستم تخلیه گازها
  • روشن و خاموش شدن اتوماتیک
  • خوردگی و رسوب سیستم های جذبی

همانطور که اشاره شد سرویس و بازدید دوره ای چیلرها در عمر و کارایی دستگاه موثر می باشد. شما باید ماهانه میزان افت جاذب ، میزان مواد غیرقابل تقطیر را معین نمایید و همچنین ظرفیت دستگاه را چک نمایید و بعد از هر دو ماه فعالیت چیلر باید از کلید جلوگیری کننده از سرمای زیاد بازدید نموده و توجه کنید که دستگاه خاموش نشود و همچنین عملکرد شیرشناور و سایکل گارد را کنترل نمایید .

هر شش ماه مبرد شارژ شده را چک نمایید و سالانه به بررسی تجزیه محلول و کنترل رسوبات و کثیفی لوله های کندانسور بپردازید . بعد از گذشت سه سال از عمر چیلر و فعالیت آن لازم است یاطاقانهای پمپ را چک کنید و در صورت خرابی تعمیر یا تعویض نمایید، همچنین شما باید دیافراگم های شیرهای سرویس را تعویض نمایید. بدین صورت شما می توانید با سرویس به موقع چیلر از هزینه های هنگفت تعمیر چیلر به دلیل خرابی و خرید دستگاه جدید پیشگیری نمایید .

نحوه شارژ گاز چیلر تراکمی

میزان گاز موجود در کمپرسور وخط مکش از اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که در بخش عیب یابی ذکر شد کاهش گاز مبرد سبب ایجاد نویز در کمپرسور می گردد و یا افزایش گاز سبب یخ زدگی یا عرق نمودن خط مکش می گردد . در این قسمت چند مورد اصلی در ارتباط با نحوه شارژ کردن گاز مبرد در چیلر تراکمی را عنوان خواهیم داد . البته لازم است بدانید که به دو صورت کلی عمل شارژ انجام می شود :

1-شارژ گاز از مدار مایع :این روش زمانی انجام می شود که دستگاه با پمپ وکیوم کاملا تخلیه شده باشد و آماده شارژ گاز باشد در این روش می توان میزان بالایی از مبرد را در مدت زمان کمی وارد سیستم نمود . نکته مهم که لازم است مد نظر قرار دهید این است که طی فرآیند شارز گاز به سیستم های چیلرآبی حتما آب داخل اواپراتور باید در حال گردش باشد تا از یخ زدگی جلوگیری شود همچنین در چیلرهای با کندانسور هوایی پمپ اواپراتور و فن های کندانسور را حتما روشن نمایید.

2- شارژ گاز از قسمت فشار ضعیف سیستم(مدار مکش) : در این روش شارژ گاز چیلر برای دستگاهی که در وضعیت کار می باشد و به علت نشت گاز دچار کمبود گاز مبرد شده است صورت می گیرد .در این روش شارژ نیز توجه داشته باشید که بیش از اندازه عمل شارژ سیکل تبرید صورت نگیرد زیرا در غیر این صورت باعث افزایش بیش از حد فشار کندانسور و آسیب به کمپرسور می شود بهتر است در زمان شارژ و در حالیکه کمپرسور دستگاه چیلر در حال کار کردن می باشد بطور مداوم با رویت سایت گلاس میزان مبرد سیستم کنترل شود و زمانی که دیگر حبابی در ان رویت نشد عمل شارز گاز را متوقف نموده و کمپرسور را خاموش کنید.

مراحل افزایش مبرد

1- ابتدا کپسول گاز مبرد مناسب را به انشعاب میانی چند راهه متصل نمایید.
2- شیرهای چندراهه را طوری تنظیم كنید كه مبرد از طریق انشعاب فشار سنج مكش به داخل شیلنگ مكش جریان پیدا كند.
3- شیلنگ مكش را به انشعاب شارژ شیر سرویس مكش متصل كنید . بهتر است قبل از سفت كردن اتصالات ، اندكی از مبرد را آزاد كنید تا هوای موجود در شیلنگ بطور كامل تخلیه شود .
4- برای کنترل بیشتر در زمان شارژ مبرد بهتر است سیلندر مبرد را از ترازوی فنری آویزان كنید تا از وزن مبرد اضافه شده به سیستم مطلع باشید.
5- شیر سرویس مكش را ببندید و بعد از اطمینان یافتن از اینكه كپسول در وضعیت وارونه قرار دارد ، كمپرسور را روشن و شیر كپسول را كمی باز كنید.
6- درصورتی که سیستم نیاز به شارژ كامل داشته باشد ،‌ مقدار مبرد مورد نیازی را كه روی پلاك مشخصات دستگاه ذکر شده است ، به آن اضافه كنید. ولی اگر قرار است شارژ تکمیلی انجام شود عمل شارز را مرحله به مرحله انجام دهید.