چیلر تراکمی | قیمت چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی یکی از محصولات مهتاب گستر برای استعلام قیمت انواع چیلر تراکمی شناخت اجزا چیلر مقاله فوق را مطالعه نمایید . در چیلر تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور ، متراکم می‌گردد . این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط ، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد این مایع با عبور از شیر انبساط وارد خنک‌کننده ( اپراتور ) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده ، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌کننده در ارتباط اند می‌گردد . سپس گاز ناشی از تبخیر ، به کمپرسور منتقل می‌شود .

چیلر ها در دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی قرار دارند که خود این دو گروه به انواع مختلف تقسیم می شوند . انواع چیلر تراکمی عبارت است از : چیلر تراکمی رفت و برگشتی ، چیلر تراکمی اسکرو ، چیلر تراکمی اسکرول ، سانتریفیوژ

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی از یک سیال یا مبرد تراکم پذیر جهت انتقال حرارت از فرآیندها و تجهیزات به محیط اطراف بهره گیری می کند. مبرد ابتدا توسط یک کمپرسور متراکم می شود. سپس به کندانسور منتقل می شود. کندانسور یک مبدل پوسته لوله است که در داخل مبرد و در بیرون یک سیال که عموماً هوا یا آب است. مبرد در اثر انتقال حرارت به محیط بیرون سرد می شود و تبدیل به مایع می شود. سپس از یک شیر فشار شکن یا وسیله انبساطی دیگر عبور کرده و فشار آب به شدت کاهش می یابد. سپس مبرد وارد اواپراتور که یک مبدل پوسته لوله است می شود. مبرد با گرفتن حرارت از سیال اطراف که معمولاً هوای محیط داخل ساختمان یا آب مصرفی فرآیندی می باشد، تبدیل به بخار می شود. و بدین طریق سرمایش مد نظر را تامین می کند.

این نوع چیلر تراکمی مجهز به کمپرسور رفت و برگشت بوده که از راندمان و عمر بالایی برخوردار است . جهت سفارش چیلر تراکمی و یا مشاوره و ارتباط با ما  می توانید با شماره هایی که در وب سایت مهتاب گستر قرار دارد تماس بگیرید .

چیلر تراکمی

خنک کننده های تراکمی در مقایسه با سایر خنک کننده هایی چون تجهیزات جذبی ، تبخیری و ترموالکتریکی از تنوع بی نظیری برخوردارند این گوناگونی هم از نظر ساختار و هم از نظر کاربری چنان طیف گسترده ای را به وجود آورده که بی تردید می توان این نوع تجهیزات را فارغ از برخی ملاحظات اقتصادی و زیست محیطی در هر اقلیمی و برای هر نوع کاربرد سرمایشی مورد استفاده قرار داد.

در این چیلر تراکمی گاز ابتدا درکمپرسور ، متراکم می شود . سپس گاز وارد شده به کندانسور توسط آب یا هوای محیط ، خنک شده و به مایع تبدیل می شود .چیلر تراکمی این مایع از شیر انبساط یا لوله موئین عبور کرده و وارد خنک کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد، این کاهش فشار باعث تبخیر مایع شده و مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط هستند می‌شود. چیلر تراکمی ، پس از آن گاز حاصل از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود. با عبور سریع بخار در خلاء کندانسور، به علت تبدیل بخار به آب و اختلاف حجم بین بخار و آب، مایع ایجاد می‌گردد.

انواع چیلر تراکمی

چیلر تراکمی اسکرو

چیلر تراکمی اسکرال

چیلر تراکمی رفت و برگشتی

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی آب خنک

در چیلرهای تراکمی آب خنک ، معمولا آب خروجی از کولینگ تاور باعث میعان مبرد چیلر تراکمی می شود .

در یک چیلر تراکمی آب خنک با پمپ کردن آب خروجی از برج خنک کننده به کندانسور ، مبرد کندانس می شود.

هزینه و راندمان دو عامل تعیین کننده در انتخاب چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک می باشد.

در چیلر آب خنک علاوه بر پمپ آب ، نیاز به افزودن مواد شیمیایی جهت جلوگیری از رسوب  گرفتگی کندانسور می باشد. هر چند چیلرهای آب خنک از راندمان بیشتری برخوردارند و هزینه های عملیاتی آنها به مراتب پایین تر است.

دمای میعان مبرد در یک چیلر تراکمی هوا خنک بستگی به دمای خشک هوای محیط دارد ولی در یک چیلر تراکمی آب خنک ، دمای میعان مبرد به دمای آب خروجی از برج خنک کننده و بالطبع  به دمای مرطوب  هوای محیط و دبی بستگی دارد.

چون دمای مرطوب هوا به مراتب کمتر از دمای خشک هوای محیط است بنابراین در یک چیلر آب خنک دما و فشار میعان مبرد بطور چشمگیری کمتر از دما و فشار میعان مبرد در یک چیلرتراکمی هوا خنک می باشد. و این دلیل بالا بودن راندمان چیلر آب خنک است.

چیلرهای تراکمی آب خنک در شرایط معمولی تا ظرفیت 3000 تن تبرید و در طراحی های خاص تا ظرفیت 10.000 تن تبرید قابل تولید می باشند.

طول عمر چیلر تراکمی آب خنک بیشتر از چیلر های تراکمی هوا خنک است. چیلرهای هواخنک معمولاً حداکثر 20 سال عمر دارند در صورتیکه چیلر های آب خنک 23 سال و بیشتر دوام دارند. شاید دلیل این امر آن است که معمولاً چیلر های آب خنک در داخل محیط  سر بسته نصب می شوند ولی در چیلرتراکمی هوا خنک اکثر تجهیزات در فضای سرباز و محیط بیرون نصب می گردد. از طرف دیگر اکثر چیلر تراکمی آب خنک با ظرفیت های بالا تولید می شوند و تجهیزات  مورد استفاده از نو ع صنعتی  و با دوام می باشد.

چیلر تراکمی هوا خنک

در چیلرهای تراکمی  هوا خنک معمولا توسط یک فن هوا بر روی کندانسور دمیده می شود و عملیات میعان مبرد صورت می گیرد.

چیلرهای تراکمی هوا خنک هزینه های نصب و نگهداری کمتری دارند چون نیاز به نصب کندانسور آبی نیست.

معمولاً زمانی از یک چیلر هواخنک استفاده می شود که از نظر فرآیندی نتوان از یک چیلر آب خنک استفاده کرد. به عنوان مثال زمانی که استفاده از کولینگ تاور یا برج خنک کننده بدلیل کمبود آب یا خورندگی آن میسر نباشد.

در شرایط عادی چیلرهای هوا خنک تا ظرفیت 500 تن تبرید موجود است .

اجزای چیلر تراکمی

1-کمپرسور: در یک سیستم سرمایش تراکمی ، کمپرسور دارای دو عملکرد مهم است . اول کاهش فشار و خارج کردن بخار مبرد از اواپراتور و دوم افزایش فشار در اثر تراکم و افزایش دمای بخار مبرد در سمت دهش بیش از دمای سیال واسط (آب یا هوا) که قرار است موجب تقطیر مبرد در کندانسور شود .کمپرسور در کانون مرکزی یک سیستم تراکمی قرار می گیرد و به همان اندازه که عملکرد آن متناسب با کندانسور ، موجب چگالش می شود ، به همان مقدار در ارتباط با اواپراتور موجب مکش و کاهش فشار می گردد. بنابراین کمپرسور علیرغم نامی که دارد عملکرد دو سویه داشته و در هر دو سمت فشار ضعیف و قوی ، نقش اساسی را بازی می کند . چیلر تراکمی

کمپرسور ها مانند پمپ ها نیازمند عامل تحریک برای گردش هستند. از این رو در چیلرهای تراکمی عامل گردش به طور معمول موتور الکتریکی است .

2-کندانسور: وسیله یا واحدی است که وظیفه خنک‌ سازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. چیلر تراکمی

بخار مبرد قبل از ورود به کندانسور باید به اندازه کافی در اثر عملکرد کمپرسور متراکم و گرم شده باشد تا استعداد برقراری انتقال گرما به یک واسط خنک تر مانند آب یا هرا را پیدا کند. اگر جه که مبرد در کندانسور از حالت گاز به مایع تبدبل می شود ، اما تمامی عمل چگالش به عهده کندانسور نیست ، بلکه کمپرسور نیز نقش مهمی را در این بین بازی می کند . از همین رو کندانسور و کمپرسور به همراه هم واحد چگالش خوانده می شوند و در واحدهای دو تکه نیز این دو بخش در کنار یکدیگر قرار می گیرند . کندانسور ها برمبنای سیال واسط خنک کننده بخار داغ مبرد و ساختار در سه گروه هوایی ، آبی و تبخیری طبقه بندی می شوند .

3-اواپراتور : بخش گرماگیر یا به عبارت دیگر سرد کننده سیستم چیلر تراکمی تبخیر کننده یا اواپراتور است که در برخی منابع به طور صریح کولر خوانده می شود.اواپراتور هم مانند کندانسورها ممکن است آبی یا هوایی باشند .

4-شیر انبساطی : از جمله وسایل اختناقی است که در چیلرهای تراکمی نقش پر اهمیتی به عهده دارد . نقش اصلی شیر انبساطی کاهش فشار مبرد خروجی از کندانسور و حفظ فشار کم در اواپراتور است و در واقع مرز بین سمت پر فشار و کم فشار محسوب می شود .به همین دلیل شیر انبساط در ورودی اواپراتور نصب می شود .به جز این ، شیر انبساطی متناسب با ظرفیت و میزان بار سرمایشی مقدار جریان ورودی مبرد را تنظیم می کند .

5-شیر شناوری : در برخی از سیستم های تراکمی مانند چیلرهای گریز از مرکز از کنترل کننده ی شناوری برای تغذیه اواپراتور استفاده می شود .کنترل کننده شناوری دارای محفظه ای مجهز به یک شیر شناوری است که سطح مایع را در آن ثابت نگه می دارد و در صورت کاهش سطح ، اجازه ورود مبرد به داخل محفظه را می دهد . شیرهای شناوری در دو نوع سمت فشار قوی و فشار ضعیف کاربرد دارند . چیلر تراکمی – نوع فشار قوی بین کندانسور و ورودی اواپراتور نصب می شود و به این وسیله به طور غیر مستقیم دبی مبرد را با ثابت نگه داشتن سطح مایع در محفظه شناور سمت فشار قوی کنترل می کند . شیر شناور یسمت فشار ضعیف متاثر از سطح مایع در خود اواپراتور است و با سنجش سطح مبرد در اواپراتور از طریق یک کنترل کننده به یک شیر برقی فرمان می دهد و مبرد پس از شیر برقی از شیر انبساطی نیز عبور می کند . در سیستم های کم ظرفیت ، شیر شناوری به طور مستقیم به اواپراتور متصل می شود .

چیلر تراکمی

6-صافی خشک کن : چیلر تراکمی هسته اصلی صافی خشک کن از یک ماده جاذب رطوبت مانند آلومین فعال ، سیلیکاژل ، سولفات کلسیم یا مواد زئولیتی تشکیل شده و در میانه آن از توری سیمی به عنوان صافی استفاده می شود .بنابراین مبرد مایع ابتدا از رطوبت گیر عبور کرده و سپس با گذر از صافی از دهانه دیگر خارج می شود . وجود ناخالصی ها و به ویژه رطوبت در چرخه سرمایش تراکمی ضمن آسیب رساندن به قطعات حساس کمپرسور ، شیر برقی ، شیر انبساطی و تجهیزات کنترل کننده ، می تواند منجر به یخ زدگی در دهانه شیر انبساطی شود . از این رو مبرد و روغن باید عاری از هر گونه ناخالصی و رطوبت باشد .به این منظور از صافی و خشک کن استفاده می شود که معمولا به همراه هم در یک قطعه تحت عنوان صافی – خشک کن بر روی خط مایع و قبل از شیر انبساطی نصب می شود .

7-شیشه رویت : برای مشاهده مبرد از وصاله ای با چشمی شیشه ای استفاده می شود . محل نصب شیشه رویت قبل از شیر انبساطی است . در کناره شیشه رویت از رطوبت نمایی رنگی نیز استفاده می شود که در مورد مبرد HCFC -22  صورتی شدن آن به معنای وجود رطوبت و سبز بودن گاز ناشی از تبخیر آنی است که خود ممکن است ناشی از بار کم اواپراتور و یا کمبود مبرد باشد چیلر تراکمی

8-انباره مبرد : ورود مبرد مایع به کمپرسور به دلیل عدم تراکم پذیری می تواند به قطعات داخلی از جمله سوپاپ ، سرسیلندر وشاتون آسیب برساند و از سوی دیگر موجب رقیق شدن روغن داخل کمپرسور و کف آلود شدن آن شود . برای جلوگیری از ورود احتمالی مبرد مایع به کمپرسور از انباره مبرد حد فاصل خروجی اواپراتور و مکش کمپرسور برای جمع آوری بخار مبرد استفاده می شود و از این جهت با مخزن جمع آوری مبرد مایع متفاوت است . روغنی که با مبرد حمل می شود در انباره جداشده و به کمپرسور می رود .

چیلر تراکمی

9-مخزن جمع آوری مبرد مایع : چیلر تراکمی – انباره ای کمکی برای ذخیره مبرد در سمت فشار قوی به هنگام خاموش بودن سیستم است . در سیستم تراکمی که از کندانسور آبی پوسته – لوله استفاده می شود ، مخزن جمع آوری مایع کاربردی ندارد ، زیرا فضای پوسته کندانسور حجم کافی برای جمع شدن مبرد مایع به وقت خاموشی سیستم را دارد ؛ اما در سیستم هایی که در آنها از کندانسور هوایی یا تبخیری استفاده می شود ، وجود مخزن جمع آوری ضرورت پیدا می کند .مخزن جمع آوری مبرد مایع به صورت افقی و یا عمودی از ورق فولادی به شکل استوانه ای کاملا جوشکاری شده ساخته می شود که ورودی مبرد از سمت کندانسور در قسمت بالا و خروجی درپایین آن تعبیه می شود . شیر  اطمینانی نیز روی مخزن نصب می شود تا در صورت افزایش فشار آسیبی به سیستم نرسد .حجم مخزن به اندازه ای درنظر گرفته می شود تا به هنگام شارژ 80 درصد آن توسط مبرد پر شود و 20 درصد آن برای انبساط و تبخیر خالی بماند .

10-جدا کننده روغن : در خلال عمل تراکم و گرم شدن مبرد ، مقداری از روغن نیز به همراه بخار مبرد از کمپرسور خارج می شود . چیلر تراکمی  برای جلوگیری از حرکت روغن در مدار سیستم و به ویژه نقاط کم دماتر در خروجی کمپرسور ، از جداکننده روغن استفاده می شود تا روغن را از بخار مبرد جدا کرده و به کمپرسور باز گرداند .

11-شیر اطمینان فشار : در سیستم های تراکمی ممکن است مقدار فشار مبرد بر اثر عوامل بیرونی حتی خاموش بودن از حد تجاوز کند . چیلر تراکمی به منظور رها سازی فشار از شیر اطمینان فنری با صفحه لاستیکی استفاده می شود . شیر اطمینان در خط مایع و رودی مخزن جمع آوری مبرد نصب می شود .

چیلر تراکمی

12-کنترل کننده های دما : در چیلرهای تراکمی ترموستات ها یا کنترل کننده های دما در انواع الکترومکانیکی و یا الکترونیکی به منظور کنترل ظرفیت و همچنین به عنوان کنترل کننده حد مورد استفاده قرار می گیرند .

13-کنترل کننده های فشار: برای خط مکش و فشار زیاد برای خط دهش و همچنین کنترل کننده فشار روغن از جمله مهم ترین کنترل کننده های فشار در چیلر های تراکمی محسوب می شوند که هر سه از نوع کنترل کننده حد و ایمنی هستند .

14-الکتروموتور : یکی از اجزای مهم سیستم های تراکمی ، الکتروموتور است .الکتروموتور سه فاز در مجموع ساختار نسبتا ساده تری نسبت به موتورهای تک فاز دارند ودر دوگونه سنگرون (همزمان) و آسنگرون (غیر همزمان) مورد استفاده قرار می گیرند .

دو روش جهت میعان مبرد در چیلرها وجود دارد یکی میعان به وسیله آب و دیگری میعان به وسیله هوا

قیمت چیلر تراکمی

افزایش قیمت ارز به خصوص دلار بر روی قیمت نهایی چیلر تراکمی هم تاثیر گذاشته است . لذا برای استعلام قیمت بروز چیلر تراکمی تماس بگیرید تا کارشناسان ما با بررسی پروژه شما بهترین پیشنهاد را برای شما اعلام نماییند . مهتاب گستر بزرگترین تولید کننده و تامین کننده چیلر تراکمی می باشد برای خرید چیلر تراکمی و استعلام قیمت چیلر تراکمی کارشناسان آماده ی شنیدن صدای گرم شما هستند . با تشکر

چیلر تراکمی