تمیز کردن سیستم خنک کننده

تمیز کاری و شستشوی برج خنک کننده ‌جهت نگهداری صحیح از این تجهیزات، یک نیاز ضروری محسوب می‌شود. اما چرا؟!. کولینگ تاور تحث تاثیر جریان باد، خاک، شن و ماسه، برگ‌ها و سایر مواد جامد قرار می‌گیرد که باعث ایجاد یک لایه ضخیم لجن در تشتک (بخش پایینی برج خنک کننده) می‌شود. آب کثیف می‌تواند باعث آلوده شدن محیط، لوله‌های چیلر و تجهیزات متصل به سیکل شود. همچنین با گذشت زمان و استفاده مکرر از کولینگ تاور، محیط برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم شده و شرایط برای ایجاد خوردگی و رسوب در سیستم مهیا می‌شود. این اتفاق آنجایی خطرناک‌تر بنظر میرسد که احتماًل سرایت آلودگی‌ها به دیگر دستگاه‌های گرانقیمت صنعتی نیز وجود دارد.

تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده و تصفیه آب داخل آن از آسیب رسیدن به کل سیستم به دلیل گرفتگی و خوردگی جلوگیری می‌کند. حتی اگر به طور مرتب آب تصفیه شود، باز هم برج باید تمیز شود تا سیستم از باکتری‌ها و میکروب‌ها در امان بماند. معمولاً تجهیزات خنک کاری به دلیل کاهش نیاز در زمستان، تخلیه و بلا استفاده می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که حتماًً یکی از دوره‌های تمیز کاری، در این زمان صورت پذیرد. تمیزکاری و شستشو در فصل زمستان موجب می‌شود تا در هنگام پر کردن مجدد، سیستم بیشترین استفاده و راندمان را داشته باشد.

برنامه ریزی شستشو و تمیز کردن برج خنک کن

گاهاً در فصول سرد سال از کولینگ تاورها استفاده نمی‌شود. درنتیجه فرصت مناسبی برای شستشو و تمیز کردن برج خنک کن به دست می آید. حتی اگر در تمام طول سال نیز از سیستم خنک کاری استفاده شود، باز هم باید برای تمیز کردن های دوره‌ای برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی دوره‌ای موجب می‌شود تا از تشکیل رسوباتی که به سیستم آسیب می‌رسانند، جلوگیری به عمل بیاید.

تمیزکاری برج خنک کننده

همچنین اگر سیستم برای اولین بار در سیکل کاری قرار می‌گیرد، باید قبل از استفاده حتماً تمیز گردد. تمیز سازی ابتدایی برج خنک کن از این رو حائز اهمیت است که ممکن است در مراحل ساخت و مونتاژ، آلودگی‌ها و گرد و غبار در درون دستگاه نشسته باشد. تزریق آب تصفیه شده به سیستم کولینگ، یکی دیگر از مهم‌ترین اصول نگهداری برج خنک کننده بشمار می‌رود. حمل و نصب اجزای خنک کننده می‌تواند باعث آسیب یا ترک متریال و خوردگی شود. با تمیز کردن و رسیدگی به این نکات و استفاده از آب تصفیه شده، راندمان بالاتری از سیستم شاهد خواهیم بود.

نکات برنامه‌ریزی تمیز کاری برج خنک کننده

بمنظور برنامه ریزی برای تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده، مطمئناً با چالش‌های متعددی روبرو خواهید شد. برخی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:

  1. محاسبه و درک میزان غلظت رسوبات در آب
  2. تمرکز بر روی به حداقل رساندن میزان هدر رفت آب
  3. در سیستم‌های مدار بسته، یک برنامه مشخص برای نگه داری کویل‌ها در بهترین شرایط در نظر گرفته شود.
  4. گسترش منابع آب برای خنک کاری
  5. میزان کارکرد کلی دستگاه
  6. میزان سختی آب در گردش در برج‌های خنک ساز و تأثیر آن بر پکینگ مدیا
  7. نوع پکینگ بکار رفته در سیستم کولینگ
  8. استفاده یا عدم استفاده از کولینگ تاور در فصل زمستان
  9. میزان آلودگی سیال موجود در دستگاه
  10. توجه به عدم اختلال در تولید و هدف گذاری های صنعتی

فواید تمیز کردن برج خنک کننده

عدم رشد میکروارگانیسم با شستشوی کولینگ تاور

رشد میکروبی مشکلات بسیار زیادی را برای سیستم و هم ساکنین ایجاد می‌کند. در شرایط دمایی گرم، باکتری‌ها و جلبک‌ها در آب تصفیه نشده رشد و تکثیر می‌یابند. پکینگ مدیا، یکی از بخش‌های مستعد برج خنک کننده برای بحث رسوب پذیری و تجمع میکروارگانیسم است. پکینگ مدیا های پر از میکروب همواره ممکن است دچار خوردگی شوند. آب‌های داغ صنعتی پس از انجام مراحل خنک سازی، وارد بیسین یا تشتک سیستم کولینگ می‌شوند. یک تشتک پر از باکتری می‌تواند میکروب‌های بیماری زا همانند لژیونلاها را در خود جای دهد. بنابراین به راحتی امکان انتقال این میکروب‌های بیماری زا به چرخه صنعت وجود دارد!!. تمیز کاری و شست و شوی برج خنک کننده، می‌تواند سیستم را از این مشکلات در امان نگه دارد.

فواید تمیزکاری کولینگ تاور

طبق توصیه سازمان ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHS) هرسیستم خنک کننده را باید حداقل دو بار در سال تمیز کرد تا از رشد بالقوه میکروب لژیونلا جلوگیری شود. پیروی از این برنامه بسیار حائز اهمیت است. زیرا در برج‌های خنک کن تبخیری آب گرم  با دمای 68 تا 122 درجه فارنهایت وجود دارد که محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. علاوه بر این به دلیل تبخیر آب و انتقال به محیط اطراف، ساکنین منطقه در معرض تنفس باکتری لژیونلا قرار می‌گیرند. این باکتری بسیار خطرناک بوده و در بسیاری از موارد منجر به مرگ می‌شود.

کاهش هزینه تصفیه آب سیستم کولینگ

اگر به طور منظم سیستم تمیز نشود، برای کاهش رسوبات مجبور به استفاده مداوم از آب تصفیه شده خواهیم شد. افزایش تعداد دفعات تصفیه آب، هزینه‌های بیشتری در بر خواهد داشت. تمیز نکردن سیستم علاوه بر کاهش طول عمر دستگاه، باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر خواهد شد. هزینه‌هایی همانند:

  • تعمیرات؛ به دلیل ناکارآمدی سیستم
  • تعویض قطعات
  • و تصفیه بیشتر آب.

اگر با یک سیستم تمیز شروع کنید، تصفیه آب در جلوگیری از خوردگی و رشد باکتری‌ها موثرتر خواهد بود. همچنین کارایی سیستم افزایش یافته و موجب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

جلوگیری از تشکیل رسوب با تمیز کردن برج خنک کن

تمیز کردن سیستم کولینگ و تصفیه مداوم آب، از ایجاد رسوبات معدنی جامد در سراسر سیستم جلوگیری می‌کند. تجمع رسوب در مسیر لوله‌ها، نازل‌ها، پکینگ‌ها و … می‌تواند جریان آب را کاهش دهد و مانع از خنک کاری شود. درنتیجه در چنین شرایطی، سیستم کارایی و راندمان پایین‌تری خواهد داشت. رسوب و خوردگی از طریق تبخیر طبیعی آب مورد استفاده در سیستم صورت می‌گیرد. وقتی آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی موجود در آن به صورت جامد در سیستم خنک کننده باقی می‌مانند. با گذشت زمان این مواد جامد افزایش می‌یابند و در سطوح داخلی کولینگ تاور وارد می‌شوند. به همین دلیل جلوگیری از آن ها از طریق تصفیه آب و تمیز کاری برج بسیار حیاتی است.

چگونه برج خنک کننده را تمیز کنیم ؟

روند تمیز کاری برج خنک کننده کمک می‌کند تا مشکلاتی مانند رسوبات و باکتری‌ها ایجاد نشوند. در حقیقت اگر لیست عیب یابی سیستم خنک کاری مرور شود، متوجه وجود ذرات جامد، رسوب یا خوردگی در سیستم می‌شویم که با تمیز کردن سیستم این مشکلات برطرف می‌شوند.

تمیز کاری برج خنک کننده

در این بخش به مراحل تمیز کاری کولینگ تاور می‌پردازیم.

  1. خاموش کردن فنها: فن‌ها با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند و می‌توانند به تکنسین تمیز کاری برج به شدت آسیب وارد کنند.
  2. بازرسی: نازل‌ها، سیستم لوله کشی، تشتک و پکینگ‌ها را  از نظر وجود رسوب و لجن بررسی کنید.
  3. انتخاب شیوه شستشو: (کلرزنی، اسید شویی، اضافه سازی مواد شیمیایی، شستشو با آب معمولی و…)
  4. تمیز کاری مسیر جریان آب گرم: از جمله روزنه‌ها و نازل‌ها را تمیز کنید تا رسوبات و باکتری‌ها از بین بروند. هنگام تمیز کردن این نواحی از اسپری آب با فشار کم یا از یک شلنگ و یا برس استفاده کنید تا از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری شود. اگر نازل آسیب دیده و یا از بین رفته است، قبل از آبگیری مجدد، آنها را تعویض کنید.
  5. شستشوی پکینگ برج خنک کننده: (همچنین تعویض این پکینگ‌ها در صورت نیاز)
  6. خروج لجن از تشتک: (تمام سطوح در تماس با آب که می‌توانند باکتری‌ها را در خود جای دهند؛ یا امکان رسوب در آن ها امکان دارد را تمیز و ضد عفونی کنید.)
  7. ضدعفونی و شستشوی تشتک و فن استک (محافظ توری فن): به جهت جلوگیری از انتشار باکتری‌ها به محیط بیرون از دستگاه
  8. بازرسی تشتک و قطعات توزیع: قبل از پر کردن برج و استفاده مجدد، تمام قطعات آسیب دیده را از برج خارج کنید. (درصورت نیاز تعمیر یا تعویض نمایید).

دفع ضایعات در فرآیند تمیز کاری

بقایای جمع شده از فرآیند تمیز کاری را به درستی دفع کنید. شما باید بتوانید آب برج خنک کننده را به فاضلاب بهداشتی تخلیه کنید. (تمام این مراحل باید با توجه به دستورالعمل‌های شهرداری صورت گیرد.)

لزوم شستشوی برج خنک کننده برای سلامتی انسان

بطورکلی موارد ایمنی را به هنگام تمیز کردن برج خنک کن، کاملاً رعایت کنید. گرما و رطوبت بالای سیستم باعث رشد برخی از باکتری‌ها می‌شود. بنابراین باید از محافظ تنفسی و چشمی استفاده شود. باکتری‌ها به راحتی از طریق تنفس و از راه چشم وارد بدن شده و فرد را دچار بیماری‌های خطرناک می‌کنند. ضمناً با رسوب پذیری تشتک کولینگ تاور، آب‌های خنک شده نیز ممکن است آلوده شوند. همین آب‌های آلوده شده از طریق لوله‌های خروجی متصل به تشتک، مجدداً وارد سیرکولاسیون تولید می‌گردند!

انواع روش‌های ضدعفونی و شستشوی برج خنک کننده

روش‌های مختلفی برای شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده ارائه شده است؛ اما غالباً از یکی از روش‌های زیر برای شستشوی سیستم‌های کولینگ استفاده می‌شود:

شستشوی کولینگ تاور با کلرزنی

چندین گزینه برای گندزدایی شیمیایی سیستم خنک کاری وجود دارد که می‌تواند از رشد و تکثیر باکتری‌ها و لژیونلاها جلوگیری کند. کلرزنی، اضافه سازی مواد شیمیایی ضدعفونی کننده، اسیدشویی و … از این دست موارد محسوب می‌شود. از هر ماده شیمیایی که استفاده می‌کنید، یک روز فرصت دهید تا ضدعفونی و تمیز کردن برج خنک کننده کامل گردد. سیستم کاملاً ضد عفونی شود. سپس سیستم را تخلیه کنید و دوباره مراحل ضد عفونی کردن را تکرار نمایید. در نهایت سیستم را با آب تمیز شست و شو دهید.

کلرزنی کولینگ تاور از رشد توده‌های رسوب در این دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. باقی ماندن اثرات کلر در دستگاه، می‌تواند بر سلامت انسان‌ها تأثیر منفی داشته باشد. ‌به همین جهت شستشوی سیستم پس از انجام مراحل کلرزنی، بسیار ضروری می‌باشد.

شستشوی اسیدشویی برج خنک کن

اسیدشویی، یکی از قدرتمندترین روش‌های شستشوی برج خنک کننده بشمار می‌رود. روش اسیدشویی حتماًَ بایستی با مشورت کارشناسان و توسط افراد خبره صورت بپذیرد. بخاطر داشته باشید که چنانچه اجزای برج از متریال‌های ضعیف تری مانند پی وی سی ساخته شده باشند، شیوه اسید شویی چندان پیشنهاد نمی‌گردد. مثلاً پکینگ‌های فیلمی عمدتاً از جنس PVC ساخته می‌شوند. این پکینگ‌ها غالباً توان ایستادگی مناسبی در برابر اسید شویی را ندارند و خرد و شکسته می‌شوند.

تمیزکاری برج خنک کن با کلر

شستشوی کولینگ تاور با مواد شیمیایی

اضافه سازی مواد شیمیایی به دستگاه، یکی دیگر از روش‌های تمیز کاری برج خنک کننده محسوب می‌شود. میزان ریختن مواد شیمیایی در سیستم کولینگ باید کاملاً به اندازه باشد. یعنی نه کم و نه زیاد. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی می‌تواند آسیب‌های شدیدی را به دستگاه برساند و موجب تشکیل نوع دیگری از رسوبات شیمیایی شود. پس از اتمام فرآیند اضافه سازی مواد شیمیایی به کولینگ تاور و استراحت 24 ساعته‌ی دستگاه در این مواد، سیستم بایستی با واترجت و آب تمیز کاملاً شسته شود.

تمیز کاری برج خنک کننده با واترجت

شستشوی برج خنک کن با واترجت، با نام روش تمیزکاری هیدروبلاست شناخته می‌شود. راجع به چالش‌های روش هیدرو بلاست می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • غالباً برای شستشوی سطوح بزرگ برج‌های خنک کن از واترجت استفاده می‌شود. اما سطوح ریز و پنهان را نیز می‌توان به خوبی مورد شستشو قرار داد. چراکه فشار آب واترجت ها بسیار زیاد است.
  • میزان شدت و حجم پاشش آب توسط واترجت، قابل تنظیم و کنترل خواهد بود. ویژگی بسیار مثبتی که می‌تواند در صرفه جویی آب و عدم آسیب به سطوح شکننده برج‌ها، موثر باشد.

تمیزکاری برجهای خنک کننده با واترجت

  • پیش از استفاده از واتر جت (روش شستشوی هیدرو بلاست)، از توانایی تحمل و استحکام آن بخش از کولینگ تاور اطمینان حاصل کنید. یعنی مطمئن شوید که آن بخش از سیستم، آیا می‌تواند شدت پاشش واترجت را تحمل کند یا خیر!
  • عدم بهره گیری از مواد شیمیایی در فرآیند هیدروبلاست، یکی از مزایای تمیز کاری و شستشوی برج خنک کننده با واترجت به شمار می‌رود. (کاهش هزینه‌ها)
  • واترجت‌ها دارای تنظیمات پاشش نقطه‌ای و متمرکز هستند. بدین معنی که خیالتان برای آبرسانی و شستشوی سطوح و نقاط کور، راحت باشد.
  • واترجت‌ها به هیچ عنوان با طبیعت ناسازگاری و تعارض ندارند.
  • استفاده از شیوه هیدرو بلاست هیچگونه ضرری برای سلامتی انسان‌ها و پرسنل نخواهد داشت؛ زیرا هیچگونه ماده شیمیایی و اسیدی در فرآیند شستشوی کولینگ تاور با واترجت استفاده نمی‌شود.
  • بلحاظ مکانیکی نیز روشی کامل ایمن محسوب می‌شود.

شستشوی پکینگ‌ها

پکینگ‌ها به عنوان «قلب سیستم خنک کاری» محسوب می‌شوند. حتماً این سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید و در صورت آسیب دیدن جدی، آنها را با پکینگ‌های جدید تعویض نمایید. نکات مربوط به رسوب پذیری و شستشوی پکینگ کولینگ تاور به شرح زیر است:

  • چنانچه عمر مفید پکینگ‌های برج به پایان رسیده باشد، شستشوی این قطعات توصیه نمی‌شود. بلکه بایستی تعویض گردند.
  • به‌دلایلی نظیر: عملکرد ضعیف سیستم توزیع آب، بالا بودن میزان سختی آب و خشک ماندن سطح پکینگ، امکان رسوب پذیری و تجمع میکروارگانیسم در این قطعات وجود دارد. بنابراین به طور منظم برای شستشوی سطوح پکینگ‌ها برنامه ریزی کنید.
  • چنانچه با آب‌های با TDS بالا سر و کار دارید، از پکینگ‌های مدل اسپلش استفاده کنید. رسوب پذیری در فیلینگ‌های مدل نت اسپلش تقریباً نزدیک به صفر است.

شستشوی پکینگ برج خنک کننده

  • سطوح خنک کننده فیلمی معمولاً بیشتر در معرض رسوب پذیری هستند. بیاد داشته باشید که اگر پکینگ فیلمی دچار شستگی باشد، شستشوی آن ریسک خطرناکی است. زیرا ممکن است ریز قطعات شسکته شده، وارد لوله‌ها و دیگر بخش‌های کولینگ تاور شود.
  • سطوح فیلر یا همان پکینگ‌های از جنس پلی پروپیلن ماندگاری بیشتری نسبت به جنس پی وی سی دارند. جنس پی وی سی راندمات بالاتری را فراهم می آورد و برشکاری راحت‌تری دارد. اما سریع‌تر در معرض رسوب پذیری قرار می‌گیرد.
  • تمیز کاری و شستشوی برج خنک کننده و بخصوص پکینگ مدیا، شدیداً می‌تواند در افزایش راندمان کاری سیستم کولینگ موثر باشد.
  • گاهاً از مواد ضدعفونی کننده و سیالات شیمیایی برای شستشوی پکینگ مدیا استفاده می‌شود. حواستان باید باشد که از این مواد تمیز کننده، بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا هم می‌تواند نوعی رسوب دیگر را در فیلرها بوجود بیاورد و هم به پرکن آسیب برساند.

شستشوی تشتک

گاهاً ممکن است در تمیز کردن و شستشوی برج خنک کننده با چالش‌های متعددی مواجه شوید. یکی از این چالش‌ها، تجمع توده‌های لجن و ذرات جامد در بیسین یا تشتک کولینگ تاور است. برای حذف لجن از یک نوع دستگاه خلأ مخصوص که عملکردی شبیه به جاروبرقی دارد استفاده می‌شود. این دستگاه بدون نیاز به خاموش شدن سیستم یا تخلیه تشتک، تمام لجن را از کف خارج می‌کند. درصورتی که سیستم در حال کار است و لجن را خارج می‌کنید، حتماً مقداری از آب خارج می‌شود. باید اطمینان حاصل کنید که سطح آب از پارامترهای استاندارد کاهش نیابد و عملکرد برج مختل نشود.

شستشوی پکینگ کولینگ تاور

همچنین نیاز است که تشتک و فن استک را ضد عفونی کنید. ضد عفونی تشتک و محفظه فن از توزیع باکتری‌ها بر روی آب و انتقال آن‌ها به هوا جلوگیری می‌کند. جلوگیری از انتقال باکتری‌ها به محیط اطراف، روشی حیاتی برای جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری لژیونلا است. بطور کلی منظور از شستشوی تشتک، تمیز کردن سطوح و آبکشی این بخش از سیستم‌های کولینگ است. این درحالیست که منظور از تمیز کردن و شستشوی پکینگ برج خنک کننده، باز کردن گرفتگی‌های سطوح پکینگ‌ها می‌باشد.

خدمات تمیز کاری برج خنک کن با مهتاب گستر

نام مجموعه مهتاب گستر همواره به عنوان یکی از قدرتمندترین تولید کنندگان انواع برج خنک کن (سیستم‌های کولینگ مدارباز، مداربسته، جریان طبیعی، بتنی، فایبرگلاس و گالوانیزه، آدیاباتیک، ابارا و جریان متقاطع، جریان مخالف و…) مطرح است. همچنین شرکت مهتاب گستر با جذب جمعی از برترین مهندسین و متخصصین صنعتی کشور، اقدام به طراحی و تولید صدها محصول صنعتی تخصصی می نماید. محصولات صنعتی خاصی نظیر:

  • چیلر
  • انواع یخساز صنعتی
  • مبدل حرارتی
  • کندانسور هوایی
  • هواساز
  • منبع کویل دار
  • فن کویل
  • داکت اسپلیت
  • بلوور کویل
  • سختی گیر
  • اگزاست فن
  • یونیت هیتر و…

از همین رو به منظور دریافت مشاوره های تخصصی بمنظور شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده و آگاهی از بروزترین شرایط خرید و قیمت انواع محصولات صنعتی، با کارشناسان واحد فروش مجموعه مهتاب گستر تماس حاصل نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]