برج خنک کننده ابارا یا کراس فلو

تاریخچه : برج خنک کننده ابارا یا برج خنک کننده کراس فلو (Cross Flow) اولین بار توسط شرکت ابارا ژاپن در سال 1986  طراحی و تولید گردید . مکانیزم خاص گردش هوا در برج خنک کننده ابارا یا برج خنک کننده کراس فلو سبب شده این نوع برج خنک کننده برای شرایط محیطی بسیار مرطوب و حتی نزدیک به اشباع در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی داشته باشد .

برج خنک کننده ابارا یا کراس فلو

انواع برج های خنک کننده ابارا بر اساس جنس بدنه :

برج های خنک کننده ابارا با توجه به نوع متریال بدنه به دو نوع فلزی و فایبرگلاس تقسیم می شوند .

برج خنک کننده ابارا فلزی : نوع فلزی برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا  در اصل قدیمی ترین نسل برج های خنک کننده ساخت شرکت ابارا محسوب می شود . به دلایل بسیار زیادی ساخت و تولید برج های خنک کننده ابارای فلزی در بسیاری از شرکت ها مردود اعلام شده و از خط تولید  انواع تولید کننده های برج خنک کننده کاملا حذف شده است .

برج خنک کننده ابارا فایبرگلاس : برج خنک کننده کراس فلو فایبرگلاس به دلایل متعددی از مزیت های بسیار بیشتری نسبت به انواع برج خنک کننده فلزی برخوردار می باشد . یکی از مهمترین مزیت های برج خنک کننده ابارا فایبرگلاس نسبت به نوع فلزی عدم رسوب و پوسیدگی فایبرگلاس در مقابل آب نسبت به انواع برج خنک کننده ابارای فلزی می باشد . این یکی از مزایای بسیار زیاد برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به نوع فلزی می باشد که در زیر به سایر مزایای این نوع برج خنک کننده فایبرگلاس می پردازیم .

معایب برج خنک کننده ابارا فلزی در مقایسه با نوع برج خنک کننده ابارا یا کراس فلو فایبرگلاس :

1- وزن زیاد : برج های خنک کننده ابارا فلزی بسیار وزن های بالاتری نسبت به انواع برج خنک کننده فایبرگلاس دارند . این موضوع سبب مشکلات بسیار زیادی در تعمیر و نگهداری دستگاه و نیز جابجایی دستگاه خواهد شد .

برج خنک کننده ابارا

2-مصرف انرژی زیاد : برج های خنک کننده فلزی نسل بسیار قدیمی برج های خنک کننده محسوب می شوند و به دلیل مشکل تولید فن استک های فن های محوری از فن های سانتریفیوژ در این نوع برج های خنک کننده به کار برده می شود . این فن های سانتریفیوژ مصرف انرژی بسیار زیادی دارند چرا که در یک مقایسه ساده برج خنک کننده ابارای فلزی با ظرفیت برودتی 150 تن تبرید مصرف انرژی معادل دو موتور 7.5 کیلووات داشت و این در صورتی است که همین برج خنک کننده ابارا با استراکچر فایبرگلاس دارای دو موتور 2.2 کیلووات می باشد .

3-تولید زیاد صدا : برج های خنک کننده فلزی عموما صداهای بسیار زیاد در برخورد قطرات آب با فلزات بدنه ایجاد می کنند زیرا که همانطور که می دانید دامنه ارتعاشات و گسترش ارتعاشات در فلزات بسیار بالاتر از فایبرگلاس می باشد . همین دائم بودن دامنه ارتعاشات داخل برج خنک کننده ابارا فلزی سبب می شود که این نوع برج خنک کننده تولید صدای بیشتری نسبت به همتای فایبرگلاس خود داشته باشد .

روند تکمیل دیزاین برج خنک کننده کراس فلو یا ابارا

 نسل ابتدایی برج های خنک کننده ابارا دارای سیستم هوادهی سانتریفیوژ بود که هوا در یک جریان عرضی با آب نازل که از سر نازل به سمت پایین در حرکت بود برخورد می کرد . در این برخورد که در تمامی لایه های برج خنک کننده به صورت همزمان صورت می پذیرفت دیگر هوا لایه به لایه رطوبت زنی نمیشد و رطوبت هوا در لایه های بالایی همانند برج خنک کننده جریان مخالف نبود . در سیستم های جریان هوای برج خنک کننده ابارای قدیمی بیشتر مشاهده می شود هوای تازه در تمامی لایه ها با پکینگ های ابارایی برخورد می کرد و از آب حرارت می گرفت . این موضوع سبب می شد فرضا در شهری که رطوبت نسبی حدود 70 درصد حتی می رسد در تمامی لایه های پکینگ هوایی با رطوبت نسبی 70 با پکینگ برج خنک کننده تماس پیدا کند و برعکس برج های خنک کننده در تمامی لایه های برج خنک کننده ابارا یا برج خنک کننده کراس فلو هوای تازه در تماس با آب قرار گیرد . برج خنک کننده کراس فلو نسل قدیم به دلیل استفاده از فن های سانتریفیوژ یا فن های گریز از مرکز از مصرف انرژی بیشتری برخوردار بودند . این مصرف انرژی بسیار زیاد در نسل های جدید برج خنک کننده ابارا یا برج خنک کننده کراس فلو با استفاده از فن های محوری به حداقل خود کاهش یابد .

برج خنک کننده کراس فلو ابارا

فن ها یا پروانه های برج خنک کننده نیاز زیادی به فشار استاتیک نخواهند  داشت زیرا که مسیر اندکی رو از ورودی تا خروجی در برج خنک کننده مکنده القایی طی می کنند و افت فشار مسیر حرکت هوا در برج های خنک کننده ابارا یا بهتر است بگوییم در انواع برج خنک کننده بسیار کم می باشد . این موضوع و همچنین راندمان بالای هوادهی با مصرف انرژی کم در فن های محوری سبب شده تا در نسل های جدید برج خنک کننده کراس فلو یا برج خنک کننده ابارا از فن های محوری استفاده شود . این مدل برج های خنک کننده در دوسمت مختلف خود دارای کرکره های ورودی هوا به صورت یک پارچه می باشند . و توضیع جریان هوا بر روی لایه های پکینگ شانه تخم مرغی یا پکینگ ابارایی به شکلی منظم توسط فن مکنده صورت می پذیرد . این نوع برج های خنک کننده معمولا از فن ها و پروانه های بیشتری با هوادهی بالاتری بهره می برند و دلیل اصلی این موضوع افزایش میزان تماس بین هوای تازه با آب می باشد . در شکل زیر یکی از انواع برج های خنک کننده کراس فلو یا برج خنک کننده ابارا را مشاهده می کنید .

پکیج برج خنک کننده ابارا که در تصویر بالا مشاهده می نمایید با شاسی نگهدارنده آماده به نصب و همچنین با پوشش آنتی یووی و لوورهای پلی پرولین در تیپ تولیدات محصولات CVT*E می باشد .

برج های خنک کننده ابارا در ظرفیت های بین 80 تا 1000 تن تبرید به صورت یک پارچه تولید می شوند . و به دلیل استراکچر مستطیلی شکل برج های خنک کننده ابارا این برج های خنک کننده نصب و حمل راحتتری در ظرفیت های بالاتر نسبت به برج های خنک کننده مخروطی و مکعبی جریان مخالف دارند .

پکینگ های بکار رفته در برج های خنک کننده ابارا از نوع پکینگ های ابارایی برج خنک کننده و یا مدل پکینگ شانه تخم مرغی برج خنک کننده محسوب می گردد . این نوع پکینگ های برج خنک کننده باید قابلیت گردش هوا از نمای جانبی و گردش آب در نمای بالایی و زیرین خود را داشته باشند و در اصل باید از دو محور متقاطع جریان هوا و آب را از خود عبور دهند . در شکل زیر نحوه جای گذاری پکینگ برج خنک کننده ابارا را مشاهده می نمایید .

سایر مطالب
پکینگ برج خنک کننده
برج خنک کننده
نازل برج خنک کننده
قطره گیر برج خنک کننده
پکینگ اسپلش